Twintig gesynchroniseerde B&R servoaandrijvingen verwerken stalen constructiebalken • AT-Drive technologie

2021-11-17 12:53:28 By : Ms. karena Cai

Home » Nieuws » Algemeen » Twintig gesynchroniseerde B&R servoaandrijvingen verwerken stalen constructiebalken

In oktober heeft APS Europe bij Holland Staal in Zwaag een complete bewerkingslijn geïnstalleerd waarmee het bedrijf vrijwel volledig automatisch stalen constructiebalken kan zagen, frezen, boren en graveren. B&R leverde de PLC, twintig ACOPOS-drives voor hetzelfde aantal servomotoren, APC's en HMI's. Door een nauwe samenwerking tussen de twee specialisten werkt de lijn niet alleen zeer snel en accuraat, maar is deze ook op afstand te bewaken en te onderhouden. De operator kan de machine ook eenvoudig instellen via de toegepaste mapp CNC-softwaremodule die tekengegevens onafhankelijk omzet naar machinegegevens.

In Nederland maakt de bouw veel gebruik van stalen constructiebalken die door middel van een walsproces worden gevormd. In veel gevallen heeft dit 'staafmateriaal' nog een nabewerking nodig. Uiteraard een zaagoperatie om de balken op de juiste maat te brengen, maar in veel gevallen ook booroperaties om de balken uiteindelijk door middel van boutverbindingen te kunnen monteren. Frezen en tappen zijn ook veel voorkomende nabewerkingen, evenals ponsen en knippen als het gaat om de kop- en voetplaten. Ten slotte wordt in bepaalde gevallen de klant ook gevraagd om eventuele lasranden voor te bereiden.

De afgelopen maanden heeft APS Europe Automation uit Den Haag in opdracht van Holland Staal een lijn gebouwd die bijna volledig automatisch de afwerking van stalen constructiebalken uitvoert. Rob Rehorst, directeur/eigenaar APS: “Deze machine is vanaf het begin ontworpen om deze gewenste mate van automatisering te realiseren, maar ook om de boorsnelheid te maximaliseren en de bediening voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. Uiteraard staan ​​ook thema's als beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid centraal, evenals minimaal en eenvoudig onderhoud en een laag energieverbruik.”

De lijn zoals die nu in Zwaag wordt aangelegd, is 60 meter lang en begint met een rollenbaan waarop medewerkers van Holland Staal met grote bovenloopkranen de zware balken met een lengte tot 24 meter plaatsen. Na een automatische controle van de afmetingen wordt de gehele balk door de zaagmachine naar het tweede deel van de lijn bewogen. Hierna begint het bewerkingsproces met het afzagen van de achterkant (het staartstuk), die automatisch wordt afgevoerd.

In het tweede deel van de lijn bevinden zich drie CNC-boorkoppen die worden aangedreven door servomotoren in combinatie met een ACOPOSmulti-aandrijfsysteem. Deze gereedschappen boren het gewenste gatenpatroon in maximaal drie richtingen. De software die bij de machine wordt geleverd – en die door APS in eigen beheer wordt geschreven – bepaalt de volgorde van boren en zagen en ook of dit na elkaar gebeurt of gelijktijdig kan.

Ook berekent hij zelf welke balkdelen van welke aanvoerlengte (nesten) worden verwijderd, zodanig dat het materiaalgebruik optimaal is en dat er zo min mogelijk restmateriaal afgevoerd hoeft te worden. De drie CNC-koppen kunnen ook tap-, frees- en graveerbewerkingen uitvoeren via het automatische gereedschapswisselsysteem.

Na deze bewerkingen worden de balken uit de machine getransporteerd en hier automatisch in een specifieke configuratie geplaatst waarin ze optimaal kunnen worden gestraald. Ook dit gebeurt automatisch. Deze controleert automatisch of de straalmachine vrij is; is dit niet het geval omdat bijvoorbeeld een bepaald onderdeel handmatig wordt gestraald, dan wacht het veld totdat de machine vrij is.

Op basis van overleg en het programma van eisen heeft B&R uiteindelijk de twintig servomotoren geleverd die worden aangestuurd door twintig ACOPOS-servoaandrijvingen. Deze motoren worden onder meer gebruikt voor de aandrijving van de boorkoppen, maar ook voor de klem-, geleidings- en transportmodules.

Om het proces automatisch te laten verlopen, is het belangrijk dat deze servomotoren nauwkeurig gesynchroniseerd zijn, zodat ze bijvoorbeeld van elkaar weten wat elk specifiek gereedschap doet op een bepaald proces en ook waar het zich bevindt.

Meer over deze bijzondere machine, de decentrale I/O eilanden, de mapp CNC software, remote monitoring en cybersecurity leest u in de komende editie van Aandrijftechniek.

Het modulaire hybride elektrische systeem van Effenco bestaat uit drie componenten: een elektromotor (startgenerator), ultracapacitor en elektrische aftakas (foto: DLS) DLS (Drive Line Systems) heeft onlangs een bestaande terminaltrekker uitgerust met een retrofit hybride Effenco-systeem. Het bedrijf vindt het belangrijk om bij te dragen aan een… Lees verder →

Apex Dynamics laat zien wat massatraagheid doet met tandheugels en rondsels. Hoe bepalen we de juiste servomotor-versnellingsbakcombinatie? En hoe kiezen we de juiste tandheugels en rondsels? In de praktijk is het antwoord op deze vragen toepassingsafhankelijk. In dit artikel deelt Apex Dynamics… Lees verder →

De nieuwe PerformeX-motoren zijn een standaardreeks miniatuur borstelloze DC-elektromotoren (foto: Allied Motion) Allied Motion Technologies zal zijn nieuwste innovaties op het gebied van bewegingstechnologie presenteren op de SPS in Neurenberg, Duitsland. Het bedrijf toont de nieuwe PerformeX-motoren, een standaardreeks miniatuur sleufloze borstelloze DC-elektromotoren. Deze zijn ontworpen voor… Lees verder →

Met de 4EL23 opent ABC een nieuwe weg naar een groene toekomst voor maritiem transport (foto: Paul Quaedvlieg) Anglo Belgian Corporation (ABC) introduceerde onlangs een gloednieuw multi-fuel motorplatform op de Europort in Rotterdam dat de overgang van conventionele brandstoffen naar nieuwe. en… Lees verder →

Het 177 meter lange schip "AMV3" is het grootste en meest complexe diamantmijnschip ter wereld. Bakker Sliedrecht was verantwoordelijk voor de gehele elektrische systeemintegratie van het schip. (Foto: Bakker Sliedrecht) Het nieuwe schip De Beers Marine Namibia is opgeleverd. Dit gebeurde twee… Lees verder →

Drive Technology blijft in het najaar een overzicht van technische webinars uit de branche publiceren. Ideaal voor ingenieurs en technici die vanuit huis werken, maar ook voor degenen die op kantoor of in de fabriek werken en in hun vakgebied willen trainen.… Lees verder →

Freudenberg ontwikkelt brandstofcelsysteem voor langeafstandsbussen (Foto's: Freudenberg Sealing Technologies 2021) Freudenberg start samen met ZF Friedrichshafen en FlixBus het onderzoeksproject "HyFleet". De partners streven ernaar om tot 2024 gezamenlijk een high-performance brandstofcelsysteem te ontwikkelen om conventionele dieselaandrijvingen volledig te vervangen. Ze gaan ook de hybride opties aanbieden… Lees verder →

De nieuwe igus ReBeL met polymeer tandwieloverbrenging. (Foto: igus) De nieuwe ReBeL van igus, met volledig geïntegreerde polymeer strain wave gear verlaagt de drempel om de wereld van service robotica te betreden Met de nieuwe ReBeL presenteert igus een plastic cobot met een… Lees verder →

Omron investeert in het Taiwanese Techman Robot Inc. (Foto's: Omron) Omron Corporation doet een kapitaalinvestering in Techman Robot, Inc., 's werelds op één na grootste merk voor collaboratieve robots die werken met mensen op productielocaties. Omron verwerft een belang van ongeveer tien procent in Techman. De… Lees meer →

Sigmatek SCP211. (Foto: Sigmatek) Programmeerbare, flexibele veiligheid is een belangrijk onderdeel van intelligent machineontwerp. S-DIAS Safety van Sigmatek biedt de gebruiker een economische oplossing die voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen (SIL 3, PL e). De SCP 211 Safety CPU biedt nu… Lees verder →

DLS (Drive Line Systems) heeft onlangs een bestaande terminaltrekker uitgerust met een retrofit hybride Effenco-systeem. Het bedrijf vindt het belangrijk om bij te dragen aan een gezonde en duurzame wereld. Met haar groene mobiliteitsproducten biedt DLS mobiliteitsoplossingen voor betere omstandigheden voor mens, klimaat en… Lees meer →

Hoe bepalen we de juiste servomotor-versnellingsbak combinatie? En hoe kiezen we de juiste tandheugels en rondsels? In de praktijk is het antwoord op deze vragen toepassingsafhankelijk. In dit artikel deelt Apex Dynamics een video die laat zien waarom. Het bedrijf simuleert een… Lees verder →

Allied Motion Technologies zal zijn nieuwste innovaties op het gebied van bewegingstechnologie presenteren op de SPS in Neurenberg, Duitsland. Het bedrijf toont de nieuwe PerformeX-motoren, een standaardreeks miniatuur sleufloze borstelloze DC-elektromotoren. Deze zijn ontworpen voor precisie-instrumenten in de medische en tandheelkundige sector zoals elektrisch gereedschap, robotica en machineautomatisering.… Lees verder →

Anglo Belgian Corporation (ABC) heeft onlangs een gloednieuw multi-fuel motorplatform geïntroduceerd op de Europort in Rotterdam dat de overgang van conventionele brandstoffen naar nieuwe en toekomstige brandstoftypen faciliteert. Met het nieuwe Evolve-assortiment wil ABC zijn klanten helpen om te evolueren naar ultralage of nul-emissies. Onzeker… Lees verder →

Het nieuwe schip van De Beers Marine Namibia is opgeleverd. Dit gebeurde twee jaar nadat scheepsbouwer Damen en elektrische systeemintegrator Bakker Sliedrecht een overeenkomst voor de bouw ondertekenden. Bakker Sliedrecht heeft de complete elektrotechniek, elektrische systeemintegratie, inbedrijfstelling en oplevering van ruim 150 meter… Lees meer →

Drive Technology blijft in het najaar een overzicht van technische webinars uit de branche publiceren. Ideaal voor ingenieurs en technici die vanuit huis werken, maar ook voor degenen die op kantoor of in de fabriek werken en in hun vakgebied willen trainen.… Lees verder →

Freudenberg start samen met ZF Friedrichshafen en FlixBus het onderzoeksproject “HyFleet”. De partners streven ernaar om tot 2024 gezamenlijk een high-performance brandstofcelsysteem te ontwikkelen om conventionele dieselaandrijvingen volledig te vervangen. Ook gaan ze de hybride mogelijkheden van elektrische aandrijflijnen met brandstofcellen en batterijen onderzoeken. Wie met… Lees verder →

De nieuwe ReBeL van igus, met volledig geïntegreerde polymeer rekgolfuitrusting, verlaagt de drempel om de wereld van servicerobotica te betreden. Met de nieuwe ReBeL presenteert igus een plastic cobot van slechts tien kilogram. Samen met lage kosten,… Lees verder →

Omron Corporation doet een kapitaalinvestering in Techman Robot, Inc., 's werelds op één na grootste merk voor collaboratieve robots die werken met mensen op productielocaties. Omron verwerft een belang van ongeveer tien procent in Techman. De investering wordt naar verwachting in december 2021 afgerond. In… Lees verder →

Programmeerbare, flexibele veiligheid is een belangrijk onderdeel van intelligent machineontwerp. S-DIAS Safety van Sigmatek biedt de gebruiker een economische oplossing die voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen (SIL 3, PL e). De SCP 211 Safety CPU biedt nu nog meer prestaties. Vier keer de… Lees verder →

De special 'De elektromotor: techniek, trends en toekomst' is uit! Een special vol cruciale informatie over elektromotoren en aanverwante producten. Interesse in elektromotoren?

Bestel dan hier de special!

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.