Eddy Merckx Mourenx 69 - eerste rit 2019 - Nieuws - Np cycle

2021-12-29 23:33:19 By : Ms. Krystal Cui

Een nieuwe prestatiegerichte sportieve fiets vernoemd naar een van de beroemdste overwinningen van The CannibalHet merk Eddy Merckx heeft zijn endurance-fiets herzien en vernoemd naar Merkcx' eerste etappezege in de Tour de France in 1969. Merckx won de etappe met maar liefst 16 minuten, dus de naamkeuze suggereert dat deze fiets is ontworpen voor prestaties en lange ontsnappingen.Eddy Merkcx gaf zelf de presentatie over het nieuwe sportieve gamma, en de zin die hij herhaalde was “power under control”.Het is het motto voor alle Merckx-fietsen.Dus hoewel de nieuwe Mourenx 69 misschien niet de lichtste fiets is die er is, biedt hij wel praktische functies zoals asymmetrische liggende achtervorken voor een perfecte balans en langere staande achtervorken voor schokabsorptie, om ervoor te zorgen dat al je kracht rechtstreeks naar de pedalen gaat.We vonden dit verfrissend;veel fietsfabrikanten raken verwikkeld in de lichtgewicht wapenwedloop en verwaarlozen soms de rijkwaliteit en het rijgedrag.Over de geometrie van de Mourenx 69 is goed nagedacht.De iets hogere balhoofdbuis en langere bovenbuis zorgen voor een ontspannen, vergevingsgezinde houding op langere ritten.Het uiterlijk van de fiets valt ergens tussen klassieke rechte lijnen en eigentijdse rondingen.Er zit veel carbon rond de balhoofdbuis en de trapas om de boel super stijf te houden.De Mourenx 69 wordt goed up-to-date gehouden met nette interne kabelgeleiding en elektronische gearing-compatibiliteit.Ten slotte zorgt een taps toelopende vorkbuis ervoor dat de voorkant in de hoeken solide blijft.De Mourenx 69 die we hebben getest, werd geleverd met Fast Forward-wielen met diepe sectie, Rotor-cranks en een Camagnolo Chorus-groepset.De staaf en stuurpen werden geleverd door Deda en het zadel kwam van Prologo - de gripvolle CPC-inzetstukken waren een welkome aanvulling.Hoewel we de wielen met diepe secties leuk vonden, hadden we niet het gevoel dat ze een goede match waren voor de Mourenx en dachten we dat een gebruiksvriendelijkere, ondiepere velg een meer geschikte keuze zou zijn.Alle componenten van de afwerkingskit zijn bewezen betrouwbare artiesten en vullen het frame mooi aan.De productie Mourenx 69 zal beschikbaar zijn met een reeks Shimano-groepen en Fulcrum-wielen, die volgens ons een veel betere match zijn voor de fiets en voor prestatiegerichte sportieve rijders.We hadden de kans om de Mourenx 69 een serieuze test te geven tijdens de Grand Fondo Eddy Merckx, die 141 km en meer dan 3.500 hoogtemeters in de Italiaanse Alpen aflegde.Deze Grand Fondo's beginnen als volwaardige wegraces, dus de Mourenx 69 werd tot het uiterste gedreven bij beklimmingen, afdalingen en kruipend in het peloton.Met zijn stevige trapas was de stijfheid van de fiets meteen duidelijk.Het had geen problemen met korte scherpe acceleraties of het proberen positie te behouden vooraan tijdens het gevecht naar de eerste klim.Toen het klimmen eenmaal begon, zorgde de rechtopstaande positie voor een comfortabele en vergevingsgezinde rit toen we ons een weg baanden door de hellingen van 12 procent.Hoewel we werden gepasseerd door menig snel ogende Italiaanse grimpeur in volledige fluoruitrusting, was het zeker de rijder en niet de fiets die de schuld had.Die gripvolle CPC-inzetstukken op het Prologo-zadel die we noemden, zorgden ervoor dat we niet in het zadel konden glijden bij het neerleggen van wat watt.We hadden een paar enge momenten met het diepe gedeelte Fast Forward-wielen tijdens een zijwindgedeelte;ze vingen de wind en veroorzaakten wat instabiliteit, maar met een rijder van rond de 63 kg is dat vaak te verwachten.De soepele Vittoria Evo Corsa CX-banden zorgden er echter voor dat we met de rubberen kant naar beneden bleven.Er waren een aantal extreem snelle afdalingen tijdens de Grand Fondo en het was op deze dat Mourenx 69 echt opviel.Zelfs met remmen in de tegenovergestelde richting van wat we gewend zijn, stelden de stijve balhoofdbuis en vergevingsgezinde hoeken van de fiets ons in staat om de fiets zo ver te duwen als we durfden.Zelfs bij het nemen van een verkeerde lijn of het te laat remmen in een bocht, voelde de fiets nooit onstabiel aan en zou elke rijder een zelfverzekerde aanvalsstijl moeten aanmoedigen.Als we terugkijken naar het Strava-profiel van onze rit, was de kers op de taart een nieuwe topsnelheid van ongeveer 100 km/u.Dit is misschien niet de hoogste snelheid ooit gemeten op een fiets, maar het gemak en de controle waarmee we het bereikten was uitzonderlijk.Na vijf uur rijden in de brandende zon voelden we ons relatief fris, en hoewel het rijcomfort moeilijk te kwantificeren is zonder langdurige tests, hield de Mourenx 69 onze rug, armen en achterkant gelukkig in Italië.De volgende opties zijn beschikbaar:Na meer dan tien jaar in verschillende disciplines te hebben geracet, waaronder crosscountry, marathonraces en heuvelbeklimmingen, geniet Joe nu van een rustiger leven met caféstops en biertjes na de rit.En hoewel een jong gezin betekent dat hij minder vrije tijd heeft, houdt hij er nog steeds van om de heuvels op te gaan en te lijden tijdens zijn ritten.Als een groot voorstander van het rijden op een hardtail-mountainbike op de weg, kun je Joe ook op zijn geliefde Colnago Extreme Power aantreffen als de zon schijnt.Schrijf je in om onze nieuwsbrief te ontvangen!Bedankt!Je bent geabonneerd op onze nieuwsbrief.Heeft u al een account bij ons?Meld u aan om uw nieuwsbriefvoorkeuren te beherenDoor uw gegevens in te voeren, gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en het privacybeleid van BikeRadar.U kunt zich op elk moment afmelden.Eerste 3 nummers voor £ 5 wanneer u zich abonneert op Mountain Biking UK magazine!Ontvang uw eerste 3 nummers voor slechts £ 5 wanneer u zich vandaag abonneert op Cycling Plus magazine!