Ride Review: Indian's 2022 Super Chief Limited combineert stijl, kracht - en een onverwachte goede pasvorm

2021-12-29 23:35:41 By : Mr. Michael Hu

Zwarte wielen, een heldere motor en dat snoepblauw zorgen voor een geweldig uitziende rit.Voor het geval je het nog niet gemerkt hebt, motorfietsen zijn geen auto's.Duidelijk, toch?Maar het belangrijkste verschil dat ik wil benadrukken, is dat je voor het grootste deel in bijna elke auto (of lichte vrachtwagen) kunt stappen en er gewoon mee kunt rijden.Misschien moet je de stoel een beetje aanpassen, maar over het algemeen passen we voor de meesten van ons prima in bijna elke auto of vrachtwagen en kunnen we comfortabel de zonsondergang tegemoet rijden.Geen probleem.Maar motorfietsen zijn heel anders als het gaat om 'fit'.In mijn vele jaren rijden, heb ik zeker een aantal zeer mooie fietsen gehad en beoordeeld die... gewoon niet pasten.Het is niet alleen een kwestie van binnenbeenlengte, zadelvorm en waar je handen op het stuur vallen.Al deze dingen kunnen worden aangepast voor een betere fysieke pasvorm.Voor motorfietsen is er het nog belangrijker aspect van een goede mentale fit met de motor, waardoor ze veel plezieriger worden.En ja, het is een beetje ongrijpbaar.Een fietsenmaker kan een rijder de sleutels overhandigen van zijn nieuwste wondermachine met 300 pk, koolstofvezel dit en magnesium dat en elke technische truc in het boek, en sommige rijders zullen hun huidige fiets, auto, hond en oma's porselein verkopen om het te kopen, terwijl anderen gewoon weglopen en met een glimlach op hun versleten jaren '90 ratbike stappen omdat... die glorieuze nieuwe fiets gewoon niet paste.En nee, er is geen beproefde formule om deze ongrijpbare "fit"-kwaliteit op te lossen en te verkopen, net zo graag als fietsfabrikanten de speciale saus zouden willen vinden om dit zo te maken.Motorfietsen zijn gewoon veel persoonlijkere voertuigen op een manier die auto's - voor het grootste deel - gewoon niet zijn.In de loop der jaren hebben sommige fietsen een klik met mij gehad, en andere gewoon niet.Deze fiets, de 2022 Indian Super Chief Limited, was een genot om te rijden in de weken dat ik hem ter beoordeling had.Het was een zeer, zeer goede pasvorm.En zoals ik in menig recensie heb gezegd, ben ik geen die-hard cruiser-rijder.Ik heb niet eens een cruiser-achtige fiets.Maar ik heb er de laatste tijd veel op gereden.Super Chief Limited Tech en harde onderdelenDe grote luchtgekoelde 1.890cc motor ziet er geweldig uit, loopt sterk en klinkt goed.Ik hou van die afgeronde kleppendeksels met vinnen.De Super Chief Limited is gebaseerd op Indian's stevige 116 kubieke inch luchtgekoelde Thunderstroke V-Twin.Het is niet bepaald een hightech motor, met twee kleppen per cilinder die werken via stoterstangen, maar Indian (dat eigendom is van en wordt beheerd door Polaris) heeft het precies goed ingesteld voor deze fiets, en het volgt het bekende axioma dat er meestal geen vervanging voor verplaatsing.Het koppel wordt vermeld op een enorme 120 pond-voet en hoewel het aantal pk's niet gespecificeerd is, voelt het als ongeveer 90 of zo als de motor piekt bij 4.500 tpm.De transmissie heeft zes snelheden en de ophanging is niet instelbaar buiten de voorspanning op de dubbele achterveren.Een enkele 300 mm voorremschijf wordt ondersteund door een andere 300 mm rotor aan de achterkant, waarbij de voorkant vier pucks in de remklauw krijgt en de achterkant slechts twee.De Super Chief Limited is klaar voor lichte touring (of woon-werkverkeer) met een set semi-rigide zwart lederen zadeltassen en een (soort van) quick release voorruit die ook in hoogte verstelbaar is.Voeg een rugleuning en rek toe voor nog meer mogelijkheden op lange afstanden, maar houd er rekening mee dat de slanke tank slechts vier gallons kan bevatten, hoewel de Limited tijdens mijn rijden meestal ongeveer 40 mijl per gallon kreeg bij gemengd rijden en vaak 50 mpg zag op de open weg met de cruisecontrol geactiveerd.Indian's Ride Command-systeem is met een schoenlepel in de enkele motorgondel van Limited geplaatst, maar het is een werk van digitale kunst en heeft uitgebreide mogelijkheden.Een belangrijk hoogtepunt van de Limited was het digitale Ride Command-systeem in het enkele 4-inch instrument op het stuur.Degene die de gebruikersinterface en functionaliteit van dit digitale weergavesysteem heeft ontworpen, heeft een verhoging nodig.In plaats van te denken aan een set klokken en een GPS en/of een telefoondisplay, zat al die functionaliteit in één enkel instrument.Het heeft een touchscreen dat werkt met handschoenen en uitgebreide informatie geeft - of alleen de basis.Rijders kunnen de rijmodi wijzigen (Regen, Tour, Sport), live GPS bekijken (telefoonlink vereist), het weer, RPM's, MPG, brandstofbereik, brandstofniveau, uitrusting, luchttemperatuur, de tijd en welk nummer er is, vrijwel allemaal tegelijkertijd, en op een manier die niet verwarrend of overdreven druk is.Dit is een elegant ontwerp: het ziet er eenvoudig uit, maar het toont snelheid, toerental, versnelling, tijd, temperatuur, koers, ... [+] brandstofniveau, telefoonstatus en kilometerteller (of dagteller).Bij een stop kan Ride Command helpen met foutcodes en heeft het tal van ritgegevens.Het is verreweg het beste "digitale snelheidsmeter"-systeem dat ik tot nu toe heb gebruikt, niet alleen in termen van functies, maar ook in termen van uitstekend visueel ontwerp, aanpassingsopties, weergave-opties en bediening.Als je je stuursituatie eenvoudig wilt houden, is Indian's Ride Command-systeem op de Limited een uitkomst.Het deed alles wat ik wilde, nodig had en meer.De voorruit is groot, maar ook verstelbaar en afneembaar.Mijn recensiefiets arriveerde in een glanzende Blue Slate Metallic-kleurstelling (+ $ 500) met chromen pijpen, een heldere motorafwerking, zwarte vorken en zwarte spaakwielen.Het zag er prachtig uit en kreeg veel complimenten.Het rijden op de Limited was veel ergonomischer meegaand dan ik had verwacht.De zitting is schotelvormig maar vrij stevig, en de vloerplanken, terwijl ze naar voren zijn, zijn niet ver naar voren en bieden veel opties voor voetplaatsing.De laagbouw bars vielen direct bij de hand en geven veel hefboomwerking.Het schakelen op mijn fiets, die meer dan 4.000 mijl op de teller had, verliep soepel en nauwkeurig.Het achterrempedaal was naar mijn smaak een beetje hoog, maar werkte goed genoeg met een fatsoenlijk gevoel.ABS is standaard op de Super Chiefs.De Super Chief Limited begint met geblaf en gerommel, en de voorraadpijpen klinken goed genoeg bij stationair toerental en geven een aangename soundtrack onder gas.De herfst hing in de lucht toen ik de Limited ontving, en ik ging op weg naar het schilderachtige houtstadje Vernonia in Oregon via een netwerk van goed onderhouden maar kronkelende weggetjes om wat gebladerte op te nemen en het chassis op de proef te stellen.Ik was meteen onder de indruk van de bochtenmanieren en capaciteiten van de Super Chief.Nee, het is geen sportfiets en als je hem echt hard duwt, raken de vloerplanken aan, maar in veel steilere hoeken dan ik had verwacht.Terwijl ik de motor van bocht naar bocht rolde, realiseerde ik me dat ik niet te hard aan het werk was, maar het tempo lag hoog.Indian heeft uitstekend werk geleverd met de ophanging en frame-revisies, wat heeft geresulteerd in een fiets die zowel oostelijk is als leuk om agressief te rijden - veel lof voor een cruiser.Inleveren is neutraal en kost weinig moeite.Een beetje tegen de achterschokbrekers stoten met een solo-rijder aan boord, kan zelfs de voorkant een beetje meer versnellen, die een 130/90-band draagt ​​die de meeste mensen op het achterwiel van hun fiets zouden zetten.Trekkracht was in ieder geval nooit echt een probleem.Het enige pijnpunt bij pittig rijden zijn de remmen, die voldoende waren voor het werk, maar een beetje vervaagden als ze hard werkten.De voorrem vereist stevig knijpen met de volledige hand om wat dringende remkracht te realiseren, en het was een goed idee om ook wat achterremactie op te nemen, omdat er een behoorlijke hoeveelheid gewicht (de mijne) over het wiel was, dus de tractie was er .Zeker, ik ben gewend aan de krachtige remmen op mijn sportfiets, en ik zeg niet dat Indiaan er gigantische Brembo-monoblocs op moet zetten, maar een tweede schijf vooraan - of misschien een grotere, sterkere opstelling met enkele rotor - zou me wat meer vertrouwen.Het zou geweldig zijn om een ​​dual-disc setup als optie te zien.Na een lunch in Vernonia, werkte ik mijn weg terug naar Highway 30, die langs de Columbia River terugvoert naar Portland.De snelweg is op de meeste plaatsen twee rijstroken, maar wordt breder tot vier terwijl hij door verschillende riviergemeenschappen rolt;daartussenin is de maximumsnelheid 55 mph, hoewel niemand echt zo langzaam gaat.Ik tikte op de cruisecontrol op iets meer dan 60, wat de snelheid van het uur leek te zijn, en ging achter de grote voorruit zitten, die aanvankelijk mijn helm een ​​beetje rammelde met schokken, maar een snelle aanpassing met een inbussleutel, waardoor hij ongeveer omhoog kwam een centimeter, maakte het verschil.Met mijn telefoon gekoppeld aan het uitstekende Ride Command-systeem en mijn Cardo Packtalk Bold in mijn helm, kon ik genieten van wat muziek en chatten met mijn moeder terwijl de kilometers voorbijgingen.De grote zuigers tikten beneden weg in de 6e versnelling, ongehaast en ongespannen, terwijl de zon onderging naar de uitlopers van de Coast Range die aan de snelweg grenzen.Er was weinig verkeer en toen ik Portland binnenrolde, was de lucht heerlijk koel en fris na de brandende zomer die Oregon net had doorstaan.Het was een geweldige dag rijden op een mooie en zeer capabele motorfiets.Het berijderszadel is stevig, maar dat is wat je wilt op lange ritten.Ik was nooit ongemakkelijk.Indian heeft de lat weer hoger gelegd voor lichte toercruisers en ik was een beetje in vervoering door de Super Chief Limited terwijl ik hem had.Ik reed er zo vaak als ik kon op en had altijd plezier, en als je de voorruit kunt verwijderen, krijg je een coole tweede fiets voor zover de stijl gaat.Cruiser-rijders rollen vaak met enige houding, maar ik had nooit het gevoel dat ik pretentie nodig had op de Limited.Het was gewoon leuk om te rijden en een genot om naar te kijken.Ik had verschillende willekeurige mensen die me ernaar vroegen en commentaar gaven op de retro-stijl motor, die zich echt onderscheidt van concurrenten met die vintage-stijl vinnen klepdeksels en verduisterde wielen.Ik kreeg veel ritverzoeken en qua passagierscomfort is het goed, maar een rugleuning zou bovenaan mijn optielijst staan, en hopelijk een met een rek, zodat ik wat kampeerspullen kan vastmaken voor langere reizen.Het uitstekende Ride Command-systeem is alle technologie die de meeste mensen naast hun telefoon nodig zullen hebben, en die dikke koppelcurve drijft de Super Chief met gezag vooruit.Niks aan de hand?Zoals gezegd zou wat meer remkracht welkom zijn, maar verder heb ik eigenlijk geen klachten.De Indian Super Chief Limited was verrassend capabel toen het technisch werd, en is klaar voor een weekendtour direct uit de doos.Ook al heb ik geen cruiser, de Super Chief Limited is een heel eind om van gedachten te veranderen.Het past geweldig.Indian Super Chief Limited: $ 20.999 MSRP, $ 21.499 zoals getest