Beste sportvisboten: offshore-opties voor het jagen op de grote beesten

2022-09-24 15:43:18 By : Ms. Coco Wu

Onze Amerikaanse correspondent Elliott Maurice legt de aanhoudende populariteit van sportvisboten uit en neemt een kijkje bij enkele van de nieuwste modellen op de markt...Om te begrijpen wat de beste sportvisboten maakt, is inzicht nodig in zowel het gebruik als de reden voor dergelijke gespecialiseerde jachten.Bluewater sportfish-boten vereisen een heel extra niveau van specificatie in vergelijking met een typisch luxe jacht, en met een goede reden.Toernooi- of Billfish-competitie is een sport om veel geld - er kunnen miljoenen dollars aan prijzengeld op het spel staan ​​tijdens een driedaags evenement.De beste kapiteins en de beste sportvisboten strijden op het hoogste niveau in zeer uitdagende omstandigheden.Het White Marlin Event, met een eerste prijs van $ 1 miljoen dollar, biedt onderdak aan meer dan 400 boten die allemaal op zoek zijn naar een deel van de totale beurs van $ 9 miljoen.Deze evenementen bieden de winnaar ook enorme sponsordeals, samen met al het prestige dat daarmee gepaard gaat.Topkapiteins krijgen enorme salarissen en bonussen van eigenaren om alleen al in de VS deel te nemen aan een circuit van meer dan 30 topevenementen.Boten op toernooiniveau varen doorgaans met snelheden van meer dan 35 knopen, en in sommige gevallen meer dan 50 knopen.Concurreren in 8-voet zeeën is niet ongewoon en een bereik van ten minste 300 mijl bij hoge kruissnelheden is alleen nodig om te concurreren.De nieuwste en beste navigatie-, sonar- en scheepssystemen samen met enorme kracht zijn op dit niveau nodig om elk voordeel te behalen.Het grootste sportvisjacht ter wereld is Bad Company, gebouwd door Trinity Yachts en te water gelaten in 1998. Met een LOA van 144 voet, een gewicht van 238 ton en nog steeds een topsnelheid van 25 knopen, valt dit jacht erg aan het uiterste einde van het spectrum.Bad Company zal binnenkort worden overschaduwd door het 171ft Project 406, dat momenteel in aanbouw is bij de Nederlandse werf Royal Huisman en volgend jaar te water zal worden gelaten.Een typische competitieve sportvisboot is tussen de 50 en 75 ft lang en kost vanaf $ 2,5 miljoen.Sportfish-boten werken over het algemeen op een tientallen jaren oude beproefde romp- en dekstijl die al meer dan 40 jaar vrijwel onveranderd is gebleven.Dat gezegd hebbende, brengen sommige van de beste middenconsoleboten om te vissen vaker concurrenten met een aanzienlijk kleiner budget naar de grote beurstoernooien.De technologie heeft de afgelopen tien jaar een sprong voorwaarts gemaakt - het recept voor een toernooiboot vereist grote werkruimten, de mogelijkheid om grote afstanden met hoge snelheid af te leggen in uitdagende omstandigheden, enorme opslag en de mogelijkheid om zoveel mogelijk lijnen in het water te leggen .In willekeurige volgorde zijn hier enkele van de beste sportvisboten die momenteel beschikbaar zijn:De Viking 64 Convertible, gelanceerd in 2021, zag verschillende technologische verbeteringen aan deze eersteklas krachtpatser.Het uitgebreide gebruik van koolstofvezel naast de traditionele met hars doordrenkte rompconstructie bepaalt de norm voor de volgende generatie Viking-sportvisboten.Voor het interieur is een frisse nieuwe optie van walnoot met horizontale nerf beschikbaar.Bovendien is het nieuwe roer van de Viking 64, gebaseerd op Viking's Valhalla middenconsolereeks, niets minder dan een meesterwerk.Tot 4.050 pk is beschikbaar vanaf dubbele CAT C32B's, met standaard dubbele MAN 1550's, en de prijzen beginnen bij ongeveer $ 6 miljoen.Het vervoeren van 2.202 US gal (8.335L) geeft de Viking 64 een operationeel bereik van meer dan 400 zeemijl bij een cruise van 36 en een enorme topsnelheid van 42 knopen.Boordevol apparatuur, waaronder een omnidirectionele sonar-array door de romp en Seakeeper gyroscopische stabilisator, is de Viking 64 de nieuwe gouden standaard voor luxe toernooiboten.Beste sportvisboot met middenconsoleDe luxueuze nieuwe Valhalla 55 belooft een geheel nieuw niveau te brengen aan sportfish-boten met middenconsole en kan tot 5x 600 pk Mercury V12-buitenboordmotoren vervoeren, wat een enorm prestatiepotentieel biedt.De tweetraps diepe V-romp met geventileerde kanalen geeft niet alleen een uitzonderlijke snelheid, maar ook aanzienlijke efficiëntieverbeteringen ten opzichte van een standaard diepe V-romp.Met 15ft 6in op de balk zal de Valhalla 55 de breedste middenconsole zijn in de beugel van minder dan 60ft.Het vermogen om tot 1.200 US gal (4.542L) brandstof te vervoeren, zou de 55 ook een aanzienlijk voordeel moeten geven ten opzichte van zijn concurrentie.Slaapgelegenheid is voor maximaal vier personen in de luxe hut.Prijzen beginnen bij $ 2.945.000 voor een quad 600 pk-boot, maar dat is exclusief de optionele Seakeeper 9-stabilisatoren of de massieve 27ft koolstofvezel stempels.De bouwer zal de Valhalla 55 binnenkort introduceren, ofwel op de 2022 Fort Lauderdale International Boat Show of de 2023 Miami International Boat Show, afhankelijk van wanneer de eerste boot volledig is afgemonteerd.De Bertram 61 is een evolutie van wat zou kunnen worden beschouwd als de eerste hoogwaardige sportvisboot, de 1980 54ft Bertram.Het ontwerp volgt de klassieke stijl met zijn enorme uitlopende boeg en lang verzonken voordek.Hoewel de rompconstructie niet zo state-of-the-art is als de Viking 64, is de Bertram nog steeds een echte kanshebber, en met een basisprijs van $ 3,5 miljoen is hij een goede $ 2,5 miljoen goedkoper.De Bertram is ook iets meer gericht op comfort dan de Viking, met een eigenaarssuite met een volledige lichtbundel en een indeling met drie hutten.De Bertram kan worden besteld als een wedstrijdklare boot, met een indrukwekkende kruissnelheid van 37 knopen en een topsnelheid van 43,3 knopen wanneer hij wordt aangedreven door twee 1.925 pk sterke CAT C32A's.Met ultramoderne sonar, een hele reeks navigatie-opties, een Seakeeper-gyro en digitale verankering (een optie van $ 90.000 waarmee de Bertram boven een bepaald GPS-punt kan hangen), samen met een hele reeks extra's op toernooiniveau , de 18ft 3in beam Bertram, met zijn enorme 188 vierkante voet achterkuip, is volgens alle normen een zeer competitieve sportvisboot.Met 46ft LOA en maar liefst 12ft 4in op de balk, biedt de SeaHunter CTS 46-catamaran enorme werkdekruimte voor een sportvisboot van dit formaat.Hij is nu verkrijgbaar met maximaal 4 x 600 pk Mercury V12's - een ongekende hoeveelheid vermogen in dit formaat.De dubbele rompen zorgen voor een arsenaal aan visdozen, aasputten, hengelopslag en hengelhouders.Met carbon stempels kan deze boot zo goed bewapend de strijd aangaan als een Abrahams tank.Ongelooflijke zeewaardigheid maakt dit aantoonbaar tot een geheel nieuw soort sportvisboot.Met een brandstofcapaciteit van 3.028 liter heeft de Sea Hunter een effectief operationeel bereik van ruim 400 mijl bij een kruissnelheid van 39 knopen en een topsnelheid van meer dan 60 knopen met quad 450 pk Mercury Racing buitenboordmotoren.De configuratie van het catamarandek zorgt ook voor een grote, in het midden gemonteerde tonijndeur tussen de motoren, waardoor het aanzienlijk gemakkelijker is dan rivaliserende sportvisboten met buitenboordmotor om zich terug te trekken op enorme wildvissen en het gevecht te verkorten.Hoewel beperkt in overnachtingsmogelijkheden, met een Seakeeper-gyro en een aanzienlijk prestatievoordeel ten opzichte van klassieke sportvisboten, kan de met koolstofvezel gepelde Seahunter zijn vistijd verlengen tot voorbij die van een typische sportvisboot vanwege zijn superieure bereik.Je kunt verwachten meer dan $ 1 miljoen te betalen voor een boot met toernooispecificaties, afhankelijk van de motorconfiguratie en opties.Vergis je niet, de Sea Hunter CTS 46 is een serieuze concurrent.Hatteras, een veteraan van de Billfish-toernooiscene, produceert al meer dan vier decennia sportvisboten voor toernooien.De GT70 volgt de klassieke Hatteras-formule met een lang, vlak voordek, een enorme uitlopende Carolina-boog en enorme hoeveelheden vierkante meters aan het zakelijke uiteinde achterin.De lay-out van de GT70 is zeer traditioneel en beproefd en getest op talloze toernooijachten, met dubbele roers op de flybridge en helemaal bovenaan in de tonijntoren.Hatteras heeft een roer in het midden van een pod met stoelen naast elkaar, waardoor een volledige flybridge en een indrukwekkend uitzicht over vier 19-inch flatscreen-schermen mogelijk is.Elektrische teaser-haspels zijn ingebouwd in de massieve hardtop en ruime omhullende zitplaatsen aan bakboord, stuurboord en vooruit, compleet met ingebouwde koeling, maken de indrukwekkende brug af.De gehele brug kan worden omsloten met isinglass panelen en indien nodig verwarmd of geklimatiseerd.Het interieur van het jacht is ook gebaseerd op de aloude formule van een centrale metgezel op het lagere niveau om gemakkelijke toegang door de boot in ruw water mogelijk te maken.De opstelling met vijf passagiershutten en vier koppen kan indien nodig worden aangepast met twee hutten voor werkplaats- en hengelopslag.Ondertussen bevinden de belangrijkste passagiershutten zich in de halfbalk midscheeps en in de boeg.Hatteras bouwt een weelderig, maar praktisch interieur, met een enorme omhullende kombuis voorwaarts op het hoofddek naar bakboord en een grote C-vormige eethoek aan stuurboord.Maar laat u niet misleiden door al deze luxe - de Hatteras GT70 is speciaal ontworpen om in blauwwateromstandigheden te werken.Met de optionele dubbele MTU M96-diesels van 2600 pk kan deze 70ft-krachtpatser 40 knopen halen en 160 GPH verbranden bij een snelle cruise van 30,5 knopen.Met een brandstofcapaciteit van 2.140 US gal (8.101L), kijkt u naar een effectief vaarbereik van meer dan 400 mijl.Met een prijs van iets minder dan $ 5 miljoen is de Hatteras GT70 een boeiende sportvisboot voor toernooien met tientallen jaren aan toernooikennis ingebed in zijn DNA.Wees als eerste op de hoogte van de nieuwste boten, gadgets, vaarideeën, koopadvies en lezersavonturen met een abonnement op Motor Boat & Yachting.Ons maandblad is beschikbaar in zowel gedrukte als digitale formaten en wordt rechtstreeks naar uw huis of apparaat verzonden met een aanzienlijke korting op de gebruikelijke omslagprijs.Bekijk onze nieuwste aanbiedingen en bespaar minimaal 30% op de dekkingsprijs.