Adriaan Mol investeert 8 miljoen in Formitable

2022-09-17 13:26:27 By : Ms. Alice Sung

Geen producten in je winkelwagen.

En verder: 2 miljoen voor Tarnoc-concurrent, Softbank wil bonussen, eh, derde fonds en 9 miljoen voor producent zonneceldakpannen.

Adriaan Mol (rechts op foto boven) steekt via zijn nieuwe investeringsvehikel Spacetime 8 miljoen euro in startup Formitable. Dat maken beide partijen bekend in een persbericht. De in 2017 opgerichte startup levert software voor online reserveringen voor restaurants. Het bedrijf zal geld gebruiken voor de ontwikkeling van zijn product en internationalisering. Zo wil Formitable marktleider worden in Scandinavië en Duitsland.

Mol en zijn fintechbedrijf Mollie werken al langer samen met de startup van ceo Raymond Wilders (links op foto boven). De twee partijen willen nu een systeem ontwikkelen waarmee gasten na restaurantbezoek via een app moeten betalen, zodat ze niet meer de rekening hoeven te vragen. Hoe groot het belang is dat Mol in Formitable neemt, maken beide partijen niet bekend. Formitable haalde al eerder 1,3 miljoen euro op.

Zonnepanelenproducent Exasun haalt 9 miljoen euro op bij investeerders. Het groeigeld is afkomstig van ABN Amro Sustainable Impact Fund, staatsinvesteerder Invest-NL en baksteenproducent Wienerberger. Ook bestaande aandeelhouders ENERGIIQ, Dockpoint en No Such Ventures doen mee, meldt het Financieele Dagblad.

Exasun levert zonnepanelen die in het dak geïntegreerd zijn, een soort zonneceldakpannen. Het bedrijf haalde in 2020 ook al 5 miljoen euro bij investeerders op. Exasun wil het kersverse groeigeld gebruiken om een nieuwe assemblagelijn op te zetten en te internationaliseren.

Concurrentje voor onze winnaar van de 25 onder de 25 Tarnoc? Ontwikkelaar van een zogenoemde slimme warmtepomp Quatt haalt 2 miljoen euro op bij investeerders. Het groeigeld komt uit de handen van het Nederlandse Impact Equity Fund en een – onbekend – familiefonds.  De warmtepomp van Quatt maakt gebruik van een zelflerende aansturingssoftware. De startup belooft gebruikers dat zij hiermee tot 80 procent kunnen besparen op hun gasrekening. Quatt heeft al 5.000 orders en begint in oktober met zijn installaties.

Het bedrijf van ondernemers Bas en Marijn Flipse – die eerder ondernam met Bolt Mobility – haalde eerder dit jaar al 1,25 miljoen euro aan groeigeld op. De ondernemers gebruikten dit kapitaal om het product te testen, de organisatie te laten groeien tot ruim twintig medewerkers en een installatietak op te zetten. Quatt wil eind 2023 in totaal 10.000 installaties hebben verricht.

De Japanse investeerder Softbank, bekend van investeringen in Uber en WeWork, denkt na over het opzetten van een derde megafonds voor techbedrijven. Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van bronnen die anoniem willen blijven. Opvallend, omdat Softbank nu juist met tegenvallende resultaten kampt.

Volgens The Wall Street Journal heeft de mogelijke lancering echter alles van doen met bonussen. Softbank-managers hebben geen recht op bonussen, omdat het tweede fonds van het concern sterk verlieslatend is. Zou de investeerder echter een nieuw fonds optuigen, dan kunnen fondsmanagers daar in theorie weer gewoon hun bonussen voor incasseren.

Boorbedrijf Canopus haalt 2,6 miljoen euro op bij investeerders. Het geld komt van onder meer milieufonds Shift Invest en ENERGIIQ, het energie-innovatiefonds van de provincie Zuid-Holland. Canopus werkt aan een boortechniek om het goedkoper te maken warmte uit de aarde te winnen. Dit soort boortechnieken zijn vaak prijzig, mede doordat de energieproductie van te voren moeilijk in te schatten zou zijn.

Canopus beweert een tweeënhalf keer zo grote energieproductie te kunnen leveren als concurrenten, terwijl het bedrijf de prijs laag stelt te houden. Het bedrijf maakt gebruik van de zogeheten ‘ directional steel shot drilling‘ – techniek. Hierbij voegt de startup herbruikbare stalen korreltjes aan de boorspoeling toe . Canopus wil het groeigeld gebruiken om de markt op te gaan.

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups, met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Personeel van online supermarkten moet hetzelfde betaald krijgen als werknemers van stenen supermarkten. Tot dat besluit komt het ministerie van Sociale Zaken, dat de reguliere cao in de supermarktbranche, de cao Levensmiddelenbedrijf, algemeen bindend verklaart. Dat meldt de NOS. Werknemers van bezorgsupers en flitsbezorgers zoals Picnic, Zapp, Flink en Gorillas krijgen hierdoor tevens een toeslag als zij in het weekend of in de avond werken.

Online supers hadden een eigen cao afgesproken. Het ministerie ziet er echter geen reden om bestaande afspraken met supermarkten niet ook voor online spelers te laten gelden. Vakbond FNV is tevreden. ‘Het voorkomt concurrentie tussen supermarkten op arbeidsvoorwaarden’, zegt FNV-bestuurder Michiel Al tegen de NOS. ‘Voor werknemers betekent dit een essentieel verschil in wat ze betaald krijgen.’

Jelmer Luimstra is journalist voor MT/Sprout. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie. Stuur een mailtje aan Jelmer

En verder: Batterijmaker Wattsun in zee met Coldplay, BModesto koopt Britse medicijnimporteur en koers Onward Medical knalt omhoog na positieve...

En verder: Gorillas zoeken vergeefs vers geld, Amazon koopt Vlaamse robotbouwer, EQT sluit fonds op 2,4 miljard en reisclub prikt...

En verder: TikTok onder vuur vanwege alcoholvideo's, Musk richt vizier op afkoopsom Twitter-klokkenluider, Netflix bestelt games bij Ubisoft en half...