Na MH17 moet Frankrijk de verkoop van oorlogsschepen aan Rusland annuleren - The Diplomat

2021-11-17 12:47:26 By : Ms. Christy Cassey

Lees The Diplomat , Know The Asia-Pacific

In plaats van Rusland twee oorlogsschepen van de Mistral-klasse te verkopen, zou Frankrijk ze aan de Amerikaanse marine moeten verkopen.

Frankrijk had de verkoop van geavanceerde amfibische oorlogsschepen aan Rusland moeten annuleren toen Vladimir Poetin in maart Oekraïne binnenviel en de Krim annexeerde. Het neerhalen van vlucht MH17 van Malaysia Airlines door Russische volmachten in Oekraïne op donderdag vereist nu een dergelijke actie door Parijs. Het Amerikaanse politieke en economische leiderschap heeft hierin een rol te spelen.

Amerikanen van deze generatie geven zelden waardering voor Franse militaire bekwaamheid. In plaats daarvan hebben ze de neiging om Frankrijk te associëren met zijn "oude Europa" oppositie tegen de Tweede Golfoorlog of zijn overgave in Deim Bein Phu of in de treinwagon in Compiègne in 1940. Voor Teddy Roosevelt en de rest van de wereld met een langer historisch geheugen, echter, „de briljante dapperheid van de Franse soldaat is eeuwenlang spreekwoordelijk geweest.” Vercingetorix, Karel Martel, Jeanne d'Arc, Napoleon en Charles de Gaulle zijn om maar een paar Franse militaire helden te noemen die de geschiedenis hebben veranderd.

De verfijning van de Franse bewapening is gelijk aan de moed van zijn soldaten. Rafale van Dassault is een van de gevaarlijkste straaljagers ter wereld. De Mirage straaljager is legendarisch. Een handvol Franse Exocet anti-scheepsraketten draaide het Falkland-conflict bijna in het voordeel van Argentinië. De Charles de Gaulle is het enige nucleair aangedreven vliegdekschip buiten de Amerikaanse marine. Frankrijk zal in 2017 een nieuwe generatie Suffren-klasse nucleaire aanvalsonderzeeërs in gebruik nemen.

Een van Frankrijks belangrijkste maar minst bekende marineplatforms is het 21.300 ton zware amfibische aanvalsschip van de Mistral-klasse (LHD). Deze helikopterdragers hebben een plat bovendek van 69.000 vierkante meter met zes landingsplaatsen voor helikopters. Hun enorme hanger is groot genoeg voor 16 helikopters, die via zware liften toegang krijgen tot de cockpit. De grootte van het schip stelt hen in staat om met maximaal 30 ingescheepte helikopters te opereren. Bovendien kunnen hun voertuighangers plaats bieden aan 40 gevechtstanks en bieden ze onderdak aan maximaal 500 soldaten of mariniers. De troepen kunnen per helikopter of met amfibische catamarans in de haven van het schip naar de kust worden vervoerd. Amfibische operaties worden bestuurd vanuit een commandocentrum van bijna 10.000 vierkante meter dat geschikt is voor 150 officieren en staf. De schepen hebben een medische faciliteit die vergelijkbaar is met een ziekenhuis voor een stad met 25.000 inwoners met een complex operatiecentrum.

Net als hun Amerikaanse LHD "light carrier", "gator marine" neven en nichten, zijn de amfibische oorlogsschepen van de Mistral-klasse van Frankrijk met hun ingescheepte luchtvleugels en troepen game changers in de kust- en amfibische omgeving. Als Rusland in 2008 zulke oorlogsschepen had gehad, pochte zijn marinechef, admiraal Vladimir Vysotsky, het zijn oorlog tegen de Republiek Georgië in "40 minuten in plaats van 26 uur" hebben gewonnen. Het resultaat zou waarschijnlijk de verovering van Tbilisi en de totale onderwerping van de natie zijn geweest, in tegenstelling tot Rusland die het "alleen" opdeelde in nep-autonome regio's die alleen door het Kremlin worden erkend. Het was dan ook geen verrassing dat Poetin in 2009 Nicolas Sarkozy benaderde met een aanbod om twee oorlogsschepen van de Mistral-klasse te kopen. In 2011, na bezwaren van Georgië, zijn Baltische NAVO-bondgenoten en de Verenigde Staten, stemde Frankrijk ermee in om twee van de amfibieën aan Rusland te verkopen voor 1,2 miljard euro. Met het eerste van de schepen bijna voltooid, arriveerden op 29 juni 300 Russische matrozen in Saint-Nazaire voor training door de Marine nationale om vertrouwd te raken met het oorlogsschip dat deze winter aan Moskou moet worden afgeleverd. Zeer binnenkort zullen deze indrukwekkende oorlogsschepen in handen zijn van een leider die niet zal aarzelen om ze in te zetten om de wil van Moskou op te leggen.

Geniet je van dit artikel? Klik hier om u te abonneren voor volledige toegang. Slechts $ 5 per maand.

Tegelijkertijd roepen critici van de verkoop zowel in Frankrijk als in het buitenland hun eis op om de deal te schrappen. Parijs heeft zich tot dusverre verzet, met het argument dat het niet de economische klap zou moeten ondergaan voor het straffen van Rusland voor zijn Oekraïne-avontuur wanneer Duitsland weigert actie te ondernemen vanwege zijn industriële en energiebanden met Moskou, en het Verenigd Koninkrijk bezwaar maakt vanwege de financiële relaties van de hoofdstad met Russische oligarchen.

Met het neerhalen van vlucht nr. 17 van Malaysia Airlines zou het nu voor alle waarnemers duidelijk moeten zijn dat Rusland volledig van plan is zijn voormalige Sovjetstaten en bondgenoten van het Warschaupact te onderwerpen en te intimideren, en dit zal doen met de meest geavanceerde wapens in zijn inventaris. . Er is geen reden om aan te nemen dat de oorlogsschepen van de Mistral-klasse, eenmaal in het bezit van de Russische marine, niet ook in de Zwarte Zee, de Oostzee en de Stille Oceaan zullen worden gebruikt om de druk op de Russische buren verder op te voeren. Gezien zijn recente geschiedenis zou Moskou niet nog een militair instrument van de omvang van de Mistral-klasse mogen krijgen.

Krijg informatie over het verhaal van de week en ontwikkel verhalen om naar te kijken in Azië-Pacific.

Van hun kant zouden de Verenigde Staten de economische last van Frankrijk moeten verlichten door de oorlogsschepen voor de Amerikaanse marine te kopen. Amerikaanse mariniers hebben in het verleden met succes op de schepen geopereerd tijdens gezamenlijke oefeningen en ze konden worden afgewerkt en uitgerust met Amerikaanse elektronica en wapensystemen, waardoor werk werd geleverd aan Amerikaanse scheepswerven. Het is bekend dat de "gator-marine" twee tot vier van dergelijke schepen tekort komt, zelfs met de nieuwe oorlogsschepen van de Amerikaanse klasse die zich bij de vloot voegen, dus de Mistrals zouden een onmiddellijke oplossing bieden. Sterker nog, de aankoop zou de Amerikaanse belastingbetaler geen cent kosten. De Franse bank BNP Paribas SA heeft zojuist ingestemd met het betalen van een boete van 8,97 miljard dollar aan de Verenigde Staten voor het overtreden van sancties tegen Iran. Minder dan twintig procent van die boete kon worden omgeleid naar Frankrijk om de schepen te betalen. Een ander deel van de boete zou kunnen worden gebruikt om de schepen aan de specificaties van de Amerikaanse marine te brengen, waardoor het DOJ en de Schatkist nog steeds een gezond rendement op hun onderzoek naar BNP zouden opleveren.

Een zeer slimme Poetin is bang dat zo'n deal zijn kansen om snel dit belangrijke NAVO-marineplatform te verkrijgen zou kunnen verpesten. Hij zei vorige week tegen Russische diplomaten: “We weten van de druk die onze Amerikaanse partners op Frankrijk uitoefenen om de Mistrals niet aan Rusland te leveren … de sancties tegen de bank afschaffen, of in ieder geval minimaliseren.”

"Wat is dat anders dan chantage?" vroeg Poetin. Het antwoord op die vraag is natuurlijk dat het geen chantage is. Het is een sanctie die in overeenstemming is met het optreden van Rusland in Oekraïne. Het is ook een win-win-oplossing voor een ongelukkig probleem voor de Verenigde Staten en Frankrijk, wiens lange alliantie begon met een Franse zeeoverwinning in de Slag om de Virginia Capes, die een militaire overwinning voor Amerika bezegelde bij Yorktown om een ​​einde te maken aan de Amerikaanse Revolutionaire Oorlog tegen de Britten.

Robert C. O'Brien is de Californische Managing Partner van een nationaal advocatenkantoor. Hij diende als een Amerikaanse vertegenwoordiger bij de Verenigde Naties en was een senior adviseur van gouverneur Mitt Romney. Zijn geschriften over buitenlands beleid en nationale veiligheid zijn beschikbaar op www.robertcobrien.com en hij is te volgen op Twitter @robertcobrien.