Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line (2019) review

2021-11-17 12:49:52 By : Mr. Shawn xu

Schrijf je nu in met korting

Kies nu voor een abonnement met korting

Om in te loggen op Mijn AutoWeek moet je akkoord gaan met onze privacyvoorwaarden.

De beschrijvingen en opmerkingen in de sectie Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de eventuele gevolgen daarvan. Zowel goede als slechte ervaringen worden in Myreview Auto geplaatst. De redactie kan te allen tijde uitingen die niet in overeenstemming zijn met de gedragsregels of die onrechtmatig zijn, aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan ​​de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media zonder toestemming van DPG Media.

Inleiding In mijn zoektocht naar een nieuwe auto heb ik veel auto's uit het B- en C-segment overwogen. Mijn eisen waren een gloednieuwe auto (geen occasion), de auto moest achterdeuren hebben en een trekgewicht van minimaal 1000 kg met remmen en 500 kg zonder remmen. Verder hebben full LED-koplampen de voorkeur. In de zomer van 2018 ging de deal voor een gloednieuwe Skoda niet door. Omdat mijn auto destijds (een Ford Fiesta 1.4 16V benzine uit 2006) geen mankementen vertoonde, besloot ik nog een tijdje door te rijden. Met een kilometerstand van nu 260.000 km begon de 2006 Fiesta logischerwijs ouderdomsverschijnselen te vertonen, zoals het olieverbruik (werd steeds meer tot de laatste 1 liter bij zo'n 7000 km), en wat kleinere dingen (kachelmotor piept, doffe koplampen , versleten stabilisatorrubbers). Over het algemeen ben ik zeer tevreden met deze auto en hij heeft me slechts twee keer gelaten in de 160.000 km die ik ermee heb gereden. Een keer door een kapotte batterij, wat normale slijtage is. En een keer nadat er een koelvloeistofslang was gebarsten tijdens het rijden. Mijn toenmalige dealer had dat moeten voorkomen, omdat ze eerder een koelslang hadden vervangen. De oorzaak was dat het overdrukventiel in de dop van het koelvloeistofreservoir de druk niet kon aflaten. De rest was allemaal normaal onderhoud (servicebeurten, 1x vier nieuwe banden, 1x lambdasonde en 1x koppeling inclusief drukgroep). Opvallend is dat er nooit iets aan de remmen is vervangen, behalve de remvloeistof, en dat de eerste uitlaat nog onder de auto zit. De nieuwe Fiesta is al lang een interessante opvolger voor mij. Helaas had de ST-Line met de NEDC homologatie geen vrijgegeven trekgewicht. Alle andere versies (Trend, Titanium, Vignale) waren voor mij minder aantrekkelijk. In november 2018 kwam ik erachter dat de ST-Line sinds de WLTP-homologatie wel een vrijgegeven trekgewicht heeft, mits er geen panoramadak is. Nadat ik van de Ford-dealer een prima prijsvoorstel had gekregen, kocht ik deze witte ST-Line. Nadeel was dat de BPM is gestegen door de hogere WLTP-emissies. Na slechts 8 weken levering werd de auto al in de eerste weken van 2019 afgeleverd. Even twijfelde ik tussen de Fiesta en de Focus hatchback. Omdat er 95% van de tijd maar één of twee mensen in de auto zitten en de Fiesta bijna alles kan wat de Focus kan voor een grote zak geld minder, was de keuze snel gemaakt. Bovendien was de Fiesta met de door mij gekozen opties al duur genoeg, dankzij de Nederlandse belastingregels (lees: meer dan € 4000 BPM op een B-segment auto!). Belangrijkste opties en accessoires: Sync 3 met navigatie B&O geluidssysteem met 10 speakers en 675 Watt DAB Embedded modem: dit maakt FordPass (een app op je mobiel) mogelijk Full LED koplampen Automatische airconditioning Achteruitrijcamera met parkeersensoren achter 18 inch lichtmetalen velgen Cruise control (had standaard kunnen zijn) Regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel Blind Spot Detection (BLIS) incl. Cross Traffic Alert Afneembare trekhaak Inrijden Het grote voordeel van een gloednieuwe auto is dat u het inrijden zelf kunt doen. Volgens de handleiding dient de auto de eerste 1500 km rustig te worden gereden, waarbij het aangeraden is regelmatig de snelheid te variëren en tijdig op te schakelen. De eerste 1500 km laat ik de motor niet boven de 3000 toeren komen en geef ik niet vol gas. Na de inrijperiode is natuurlijk de opwarmtijd van de motor belangrijk om rekening mee te houden. Full LED-koplampen De full LED-koplampen geven veel helder licht, dat duidelijk intenser is dan de standaard halogeenlampen. De automatische hoogteregeling zorgt ervoor dat je nooit iemand verblindt. De unit bestaat uit vier "blokken" per koplamp. De buitenste twee zorgen voor het dimlicht. Bij grootlicht gaan alle vier de "blokken" branden. De voorste richtingaanwijzer is een LED-strip die van binnen naar buiten schuift. De dagrijverlichting is identiek aan de halogeenkoplampen met led-dagrijverlichting. Tot op heden heb ik nog maar weinig andere Fiesta's gezien met de volledige LED-koplampen. Met de automatische hoogteregeling kun je in het menu instellen of je links of rechts van de weg rijdt. Dit is vooral handig als u met de auto naar het VK gaat. De hoogteregeling verstelt vervolgens de bundelhoogte tussen links en rechts zodat de lampen aan de bermzijde wat hoger schijnen. LED mistlampen De Fiesta wordt standaard geleverd met halogeen mistlampen die dienst doen als bochtverlichting. LED mistlampen hebben als voordeel dat ze dezelfde kleur hebben als de full LED koplampen, meer licht geven en langer meegaan dan halogeenlampen. Ik koos het type H8/11 van Car Enhancements UK (CEUK). Installatie is heel eenvoudig, omdat je alleen de lamp vervangt en niet de bekabeling of behuizing. Uitgebreide instructievideo's zijn te vinden op hun website en YouTube. De bochtverlichting werkt prima en geeft net iets meer licht aan de zijkant dan alleen de koplampen. Zie ook de foto's hierboven. FordPass Connect De auto heeft een ingebouwde modem. Hierdoor is het voertuig altijd verbonden met internet. Via de FordPass-app op je smartphone kun je de actuele voertuigstatus bekijken, zoals kilometerstand, actieradius, bandenspanning en motoroliekwaliteit. U kunt de auto ook vergrendelen en ontgrendelen met uw smartphone. Dit kan handig zijn als je jezelf hebt buitengesloten. Wat ook handig is, is dat je via de app kunt zien waar de auto geparkeerd staat zodat je hem altijd kunt vinden, bijvoorbeeld in een onbekende stad. Met een paar klikken laad je een looproute naar je auto in bijvoorbeeld Google Maps. Ook kun je via de app een bestemming naar het navigatiesysteem sturen. Bang & Olufsen Wat een geluid geeft het B&O systeem met 10 luidsprekers en 675 Watt! Heel mooi vol, schoon en met een goede bas, ook als je het volume wat hoger zet. 675 Watt heb ik nog nooit gezien vanuit de fabriek voor een niet-premium autofabrikant. In de kofferbak, in plaats van het reservewiel, zit de subwoofer en een bandenreparatieset. Een klein nadeel vind ik dat er geen reservewiel meer in of bij zit. Geluidsisolatie Wat me het meest stoorde aan mijn oude Fiesta, was het banden-, motor- en windgeruis dat je op de weg kon horen, vooral vanaf zo'n 90 km/u. U merkt dat er tijdens de ontwikkeling duidelijke kostenoverwegingen zijn gemaakt. De nieuwe Fiesta is erg stil wat erg prettig is. Besturing & Chassis kom ik later op terug, want de auto staat nu op winterbanden (195/60 R15). Motor & Versnellingsbak De motor heeft voldoende koppel en vermogen om mee te gaan met het verkeer. Het maximumkoppel van 170 Nm is beschikbaar van 1500 tot 4000 tpm. Voor de 100 pk-versie zakt het koppel boven de 4000 tpm. De 125 pk-variant heeft boven de 4000 tpm meer koppel beschikbaar om het hogere vermogen te halen. Tot 4000 toeren zijn de motoren hetzelfde en rijd je voornamelijk op koppel. Trillingen van de 3 cilinder voel je nauwelijks als je hem boven de 1800 toeren houdt. De 6-versnellingsbak schakelt lekker. In ieder geval fijn dat er een 6e versnelling is, wat nog steeds niet vanzelfsprekend is in deze klasse. Zitpositie & Stoelen Wat ik erg fijn vind is de zitpositie achter het stuur. Het stuur is in hoogte en diepte te verstellen, zodat je alles binnen handbereik hebt. Overigens ligt het stuur ook recht voor de stoel. Ik heb ooit bij een Mercedes-Benz C-klasse gezien dat dit niet het geval was. De stoel is ook goed te verstellen voor mij (ik ben 1.75 m) en biedt goede zijdelingse steun. Exterieur, Interieur, Navigatie & Sync 3 & Life Traffic Persoonlijk vind ik het exterieur er goed uitzien, zeker met de 18 inch lichtmetalen velgen en de full led-koplampen. Het interieur is veel verbeterd ten opzichte van het vorige model. Het grote scherm werkt in mijn ogen prima en ziet er netjes uit. De navigatie werkt goed en Life Traffic wordt elke 30 seconden geüpdatet met de laatste verkeersinformatie. Stembediening werkt ook prima en is in de praktijk erg handig. Automatische airconditioning & Stoel- en stuurverwarming & Voorruitverwarming De automatische airconditioning heeft drie automatische standen met verschillende blaassnelheden. Zo heb je altijd een instelling die past bij de mate van koeling/verwarming (en geluidsproductie) die je op dat moment wilt. Dat maakt het een goed doordacht systeem. De stoel- en stuurverwarming werken ook goed en zijn erg prettig met het huidige koude weer. De laatst gekozen stand wordt onthouden voor de volgende keer dat je instapt. Door middel van de voorruitverwarming heb je in een mum van tijd een ontdooide of ontwasemde voorruit, wat natuurlijk ook in de winter erg handig is. De volgende zaken werken zoals verwacht: - Cruise Control - Regensensor waarvan de gevoeligheid in te stellen is door middel van een scrollwiel - Automatisch dimmende achteruitkijkspiegel. Heel prettig voor je ogen, want door de donkere achterruit komt er nog veel licht binnen van de koplampen van de auto's achter je. - Achteruitrijcamera, altijd handig bij krappe parkeerplaatsen en bij het aankoppelen van een aanhanger. Blind Spot Detection (BLIS) en Cross Traffic Alert Als een auto zich in de dode hoek bevindt, gaat een oranje lampje in het spiegelglas branden. Als u op dat moment de richtingaanwijzer aan die kant aanzet, gaat het lampje snel knipperen. Cross Traffic Alert is erg handig bij het achteruitrijden uit een (loodrechte) parkeerplaats. Als er een auto of fietser nadert, klinkt er een waarschuwingssignaal aan de kant waar het verkeer vandaan komt en gaat het oranje lampje in het spiegelglas aan die kant knipperen. Trekgewicht Zoals in de inleiding al beschreven heeft de 5-deurs ST-Line in ieder geval sinds de WLTP-goedkeuring een trekgewicht van 1000 kg geremd en 595 kg ongeremd, mits niet voorzien van een panoramadak en reservewiel. Prima waardes voor een auto in dit segment en voldoende om af en toe een aanhanger met tuin- en verbouwingsafval te trekken. De trekhaak is dealer gemonteerd en handmatig verticaal afneembaar. Ik moet zeggen dat het heel netjes weggewerkt is. Als het afneembare deel er niet op zit, zie je het niet. De uitsparing aan de onderkant van de bumper is zo laag dat deze eigenlijk niet zichtbaar is. Zie ook de foto's hierboven. Benzineroetfilter (GPF = Gasoline Particulate Filter) Sinds de WLTP-homologatie hebben alle benzineauto's een roetfilter, omdat een benzinemotor met directe injectie ook roetdeeltjes produceert. Door de directe injectie krijgt het lucht-brandstofmengsel te weinig tijd om te mengen. Hierdoor ontstaan ​​onverbrande deeltjes, de roetdeeltjes. Zelf ben ik wat sceptisch over de levensduur en eventuele vervangingskosten bij hogere kilometerstanden. De tijd zal het leren. Verbruik Gemeten aan de pomp over de eerste 1500 km is het verbruik 1 op 19 km, waarbij ik moet vermelden dat ik tijdens deze inrijperiode rustig heb gereden en de ECO stand aan stond. De auto heeft ook enkele nadelen: - De buitenspiegels zijn aan de kleine kant qua breedte van het spiegelglas. De dodehoekdetectie (BLIS) is dan ook prettig. - Geen links/rechts gescheiden klimaatregeling mogelijk - Ruimte in de kofferbak is acceptabel NB naar aanleiding van een review van andere Fiesta ST-Line gebruikers De voorruitensproeiers beslaan voor mij de hele voorruit. Ik moet er ook bij vermelden dat ik altijd spuit als ik stil sta, zodat andere automobilisten en motorrijders er geen last van hebben. Onderhoud wordt elke 30.000 km of 2 jaar voorgeschreven en niet elke 20.000 km of 1 jaar, zoals vermeld op de website van Autoweek. Samenvattend ben ik zeer tevreden over de Fiesta. De auto voelt zeer volwassen en solide aan en biedt veel luxe voor zijn segment.

Ik heb een aantal aanvullingen op het eerste rapport: - De stoelverwarming verwarmt de zitting en (het onderste deel van) de rugleuning. Toen ik de auto bestelde, hield mijn vriendin niet van de stoelverwarming, maar nu is ze er helemaal klaar mee. - De stuurverwarming is bij 10°C buitentemperatuur ook erg prettig voor je handen en staat dus vaker aan dan de stoelverwarming. - De full-led koplampen hebben in mijn ogen een duidelijke meerwaarde ten opzichte van de halogeenlampen. Omdat de lichtstraal intenser is, schijnen ze verder, hoewel de lichtstraal natuurlijk wel naar beneden schijnt en dus niet extreem ver kan schijnen. - Bij eerdere Ford-modellen bleef de lichtschakelaar in de door de bestuurder ingestelde stand. Dat is niet meer. Elke keer dat u de motor opnieuw start, keert de schakelaar terug naar de automatische stand. De kans dat iemand in het donker rijdt zonder licht is nihil geworden. Maar een nadeel is dat je nu overdag de schakelaar van "automatisch" naar "altijd aan" moet zetten als je overdag dimlicht wilt gebruiken. - Het automatisch inschakelen van dimlicht werkt overigens goed. Ook als het buiten een beetje donker wordt, gaat de verlichting aan. - De FordPass-app geeft ook actuele voertuigstoringen weer. - De 6e versnelling is erg fijn. Bij 120 km/u draait de motor pas bij 2500 tpm. - De recirculatiemodus van de kachel schakelt automatisch uit na ongeveer 15 minuten. Handig, zo zit je niet urenlang zonder frisse lucht als je hem zelf vergeten bent terug te zetten. Android Auto werkt alleen door je mobiel met een kabel te verbinden en werkt dus niet via bluetooth. Ik denk niet dat dit aan Ford ligt, maar zo werkt het bij alle auto's (in Nederland). Je moet wel een app installeren. Android Auto heeft drie functies: bellen incl. bellijst, Google Maps-navigatie en muziek luisteren, bijvoorbeeld via Spotify. Voor zover ik heb gevonden, is dit de enige manier om de afspeellijst van Spotify vanuit het autoscherm te zien en te wijzigen. Via Spotify kun je muziek beluisteren via "audio" en "bluetooth device", maar de playlist zie je niet. Lane Keeping System Ik had niet gedacht dat ik het Lane Keeping System zou waarderen. Het systeem staat bij mij altijd aan en geeft af en toe een trilling in het stuur als ik op/over de wegmarkering rijd. Via het clustermenu (scherm aan het stuur tussen de tellers) kun je instellen of het Lane Keeping System moet waarschuwen of ook moet ingrijpen door actief terug te sturen. Autolock Autolock is het automatisch vergrendelen van deuren en kofferbak bij het wegrijden. Via het FiestaClub forum bleek deze functie in te stellen met een OBD box, laptop en de juiste software. Meer informatie is te vinden op dat forum. Een keer per maand (1x per 4 à 5 tankbeurten) probeer ik Euro 98 te tanken in plaats van 95, om de interne motorvervuiling niet te groot te laten worden, zoals ook geadviseerd in de reactie van EHTM. Dan nog wat nadelen: - Het nadeel van de full led koplampen is dat ze niet warm worden. Als er sneeuw of ijs op ligt, smelt het niet weg. Dit kan het zicht belemmeren. - De achteruitkijkcamera wordt vrij snel vuil of nat, wat het zicht niet verbetert. Af en toe veeg ik het af voordat ik wegga. - Als ik (licht) gas geef, hoor ik bij snelheden tussen 40 en 100 km/u een knetterend, hoogfrequent geluid dat van (links)voor lijkt te komen. Wat dit precies is weet ik nog niet, maar het is alleen te horen met (licht) gas geven. Bij mijn vorige Fiesta kon je de brandstofpomp heel goed horen als een soort constant gefluit bij half gas en 110 km/u. Dit doet me daaraan denken. - Volgens de gebruikershandleiding zou de auto standaard Pre-Collision Assist hebben, dus zonder de optionele adaptieve cruise control. Dat is niet het geval, want in het clustermenu is er geen optie “Pre-Collision Assist” onder “Driver Assistance”, zoals beschreven in het boekje. Bovendien krijg ik geen waarschuwing of interventie als een andere auto vlak voor me op de snelweg invoegt. Beetje slordig dat dit fout staat in de handleiding. Samenvattend ben ik nog steeds zeer tevreden over de auto. De luxe opties en de 6e versnelling maken het een fijne auto voor dagelijks gebruik.

De kilometers zijn voorbij gevlogen. De winterbanden hebben hun waarde bewezen voor een weekendje Winterberg. Inmiddels zijn de zomerwielen gemonteerd, waarmee ik, zoals beloofd in het eerste verslag, terugkom naar de besturing en het onderstel. Besturing & Chassis De besturing heeft weinig interne wrijving en biedt daardoor veel gevoel. De auto rijdt dan ook erg prettig, omdat je de auto heel precies kunt positioneren. Het ST-Line-chassis is dynamisch afgesteld. Het weggedrag is het paradepaardje van Ford en daarom kregen de ingenieurs de mogelijkheid om het chassis sportiever te maken dan het standaardchassis van de Trend, Titanium en Vignale. Als je beide chassis vlak achter elkaar rijdt, is er een duidelijk verschil. Wat je vooral opvalt tijdens het rijden is dat de auto directer reageert op stuurbewegingen en dat het kantelen van de carrosserie (over de lengteas) beperkter is. Verder is de balans van de auto erg goed. In een lange bocht (en wat snelheid) kun je de auto mooi "sturen" met het gaspedaal, dwz de neus gaat naar de binnenkant van de bocht als je minder gas geeft en uit als je meer gas geeft. Persoonlijk vind ik het dynamische rijgedrag erg prettig en onderhoudend. Voor mij is de auto nog steeds comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik. Mijn vriendin kan wel eens klagen over het wat harde onderstel op slechte wegen, maar voor mij maken de fijne besturing en het fantastische weggedrag dat meer dan goed. Trouwens, als je het echt forceert, kun je zelfs wat overstuur veroorzaken. Als je het zelf niet aankunt, is er altijd nog de ESP om je te redden. ESP kan niet worden uitgeschakeld (alleen op ST- en RS-modellen). Tractiecontrole kan worden uitgeschakeld met een knop op de middelste tunnel. De banden zijn Michelin Pilot Sport 4 in de maat 205/40 R18 en hebben veel grip. Nog een paar dingen om over te klagen: - Er is slechts één 12V-aansluiting en deze bevindt zich op de middenconsole bij de versnellingspook. Verder zijn er 2 USB-aansluitingen; 1 bij de versnellingspook en 1 in de optionele middenarmsteun. In het huidige tijdperk van het opladen van alles in de auto (koelbox, mobiele telefoons, etc.) is dat naar mijn mening een beetje weinig. - Zoals bij veel afneembare trekhaken (ook van andere autofabrikanten dan Ford) is er geen oog om de losbreekkabel van de aanhanger te bevestigen. Strikt genomen zit dit oog er namelijk achter de achterbumper net naast waar de trekhaak verticaal in de dwarsbalk is gemonteerd. Maar als de aanhanger loskomt, zal de losbreekkabel strak komen te staan ​​en de achterbumper beschadigen. Het zou veel handiger zijn als er een oogje zou zijn op het afneembare deel van de trekhaak. Omdat die er niet is heb je een hulpkoppeling op de trekhaak nodig. - Weinig "remmen op de motor". In Duitsland gemerkt dat je weinig op de motor kunt remmen. Hierdoor moet je bij het afdalen vaak het rempedaal gebruiken. Overigens werd dit al jaren geleden bij deze motor aan de orde gesteld. Het grote voordeel is dat je heel ver kunt uitrollen wat het verbruik ten goede komt. - Merkte op kronkelige weggetjes in Duitsland dat de full LED-koplampen prima hun werk doen, maar er is een maar. Ze schijnen vooral naar voren en nauwelijks naar de zijkanten. De bochtverlichting schijnt niet ver genoeg om bruikbaar te zijn op 80 of 100 km/u-wegen. Bovendien gaan deze alleen aan als je langzamer rijdt dan 60 km/u, ook als de richtingaanwijzer aan is. De statische bochtverlichting is daarom vooral handig in de binnenstad of op een parkeerplaats. Daar in Duitsland reed een Mercedes-Benz met Matrix verlichting achter me aan. Dat is cool! Langs mijn auto waren de bermen tot 5 meter hoog verlicht zonder mij te verblinden. De belangrijkste reden om voor deze auto te kiezen is het dynamische rijgedrag en dat maakt het meer dan waar. Als je 30.000 km per jaar rijdt, kun je er maar beter van genieten :-)

Persoonlijk vind ik de 18 inch ST-Line velgen echt prachtig en maken de auto helemaal af. De Michelin Pilot Sport 4 banden hebben veel grip en zorgen voor een fantastische, scherpe wegligging, waar menig hot hatch (van een ander concern) nog van kan profiteren. Op zomerbanden reageert de auto nog directer op stuurbewegingen en blijft de koets erg vlak (auto helt zo weinig over). De koets hoeft niet een beetje tot rust te komen, maar volgt direct de stuurbeweging. Ook de lastwisselingen van sturen naar links en dan snel naar rechts sturen (en vice versa) zijn duidelijk directer. De besturing en het onderstel komen bij deze banden goed tot hun recht. Voor deze hymne van dynamische kwaliteiten moeten echter enkele offers worden gebracht: 1) Comfort. Over drempels heb ik niets te klagen, want die zijn goed gedempt. De zomerwielen filteren echter oneffenheden in het asfalt en een ruwe asfaltlaag minder goed weg, waardoor met name lichte trillingen iets duidelijker voelbaar zijn in het stuur. Dit lijkt vooral met koude banden en koude motor te zijn. Als alles is opgewarmd is het duidelijk beter, maar natuurlijk niet zo goed als op 15 inch winterrubber. 2) Verbruik. Verbruik op zomerbanden is circa 0,4 liter per 100 km hoger (dus minder zuinig) dan op winterbanden (15 inch Goodyear Ultragrip 9), bij dezelfde rijstijl, geen gebruik van airco en nauwelijks korte afstanden (< 5 km ). In de praktijk betekent dit dat ik in de zomer 1:18 haal bij een zuinige rijstijl en bijna 1:20 in de winter. Die 1:18 valt me ​​een beetje tegen. Dit komt vooral door de hogere rolweerstand van de zomerbanden, wat gepaard gaat met meer grip in zijwaartse richting en een snelle opbouw van die grip voor direct stuurgedrag. Wat ook bijdraagt ​​aan het hogere verbruik is het gewicht van de zomerwielen, want al die massa moet in (draaiende) beweging worden gezet: 20,6 kg per wiel (velg en band). Een van mijn lichtmetalen wintervelgen weegt slechts 14,9 kg. Op een hele set is dit meer dan 22 kg verschil! 3) Geluidsproductie. De 18-inch Michelins maken meer geluid dan de 15-inch Goodyears. Eigenlijk is dit niet zozeer een nadeel van de Michelins (geluidsproductie is gemiddeld volgens bandenlabel), maar een verdienste van de stille Goodyear banden. Samenvattend vind ik de zomerwielen prachtig, ze zorgen voor een dynamisch rijkarakter, maar je moet wel inleveren op comfort en verbruik.

Na verschillende pogingen lijkt het updaten van het Sync 3-systeem via Wifi nog steeds niet te lukken. Toen besloten om het via een USB-stick te doen. Dat is gelukt met een korte handleiding op de Ford-website. Fijn dat u geen afspraak meer hoeft te maken met de dealer. Het verbruik op zomerbanden boven de 5000 km is 1 liter per 18,4 km, gemeten aan de pomp en bij een zuinige rijstijl. Als je veel op de snelweg rijdt en 120 km/u of sneller rijdt, loopt het verbruik op tot 1 op 17. In de spits is het vaak te druk om 120 km/u te rijden, dus ik rijd meestal 110 km/u op de Cruise control. Bij het inhalen rijd ik wat sneller. Ik wil ook wat aandacht besteden aan een paar andere dingen, waaronder het motorkarakter, waar ik niet veel over heb geschreven. Motorkarakter Als de motor nog koud is, kan hij een beetje spijkeren als een diesel. Eenmaal opgewarmd loopt hij stil en trillingsvrij als je het toerental boven de 1800 toeren houdt. Het zal eronder grommen. Het hoge koppel van 170 Nm is prettig om soepel mee te rijden met het verkeer zonder veel toeren te hoeven maken. Het motorvermogen (100 pk) is voldoende voor Nederlands gebruik. De lange versnellingen doen echter enigszins af aan de snelheidsbeleving. In de praktijk betekent dit dat als je op de snelweg achter een vrachtwagen rijdt (80-90 km/u) en deze dan wat soepeler wilt inhalen, je weer terug moet naar de 4e versnelling. Optrekken vanuit de 5e en zeker de 6e versnelling gaat bij die snelheid langzaam, wat dus alleen mogelijk is als er voldoende ruimte is. De lange versnellingen zorgen ervoor dat de snelheid op de snelweg laag is, wat het verbruik ten goede komt. Zoals eerder vermeld draait de motor met 2.500 tpm bij 120 km/u in de 6e versnelling. De gasrespons zou iets beter kunnen, maar is inherent aan een turbomotor. Het opspoelen van de turbo kost gewoon wat tijd (ongeveer 0,5 tot 1 seconde). Dus 100 pk is voldoende, maar omdat het onderstel zo goed is, is meer vermogen altijd welkom. In de praktijk loop je zelden tegen de limiet van het chassis aan. Doordat de banden veel grip hebben, ook op nat wegdek, is de grens van onder- en overstuur erg ver weg, wat zorgt voor een veilig weggedrag. De auto verrast je nooit met weinig grip of plotseling uitbreken etc. In AutoWeek 14 begin april 2019 las ik dat de Michelin Pilot Sport 4 testwinnaar is geworden van de bandentest, omdat hij bijzonder hoog scoort op alle punten. De auto heeft schijfremmen voor en achter en remt daardoor erg goed, ook omdat de banden zoveel grip hebben. De initiële remvertraging is ook uitstekend; er is geen moment om na te denken. Hij remt direct als je daarom vraagt. Schakelen, vastgrijpen en ontkoppelen gaat soepel en licht. Dit bleek vooral het geval na 2500 km op vakantie te hebben gereden met een gehuurde Renault Clio, die harder schakelde en vooral moeilijk achteruit te rijden was. Door af en toe met andere auto's te rijden leer je objectiever te vergelijken en ook te waarderen dat het (vaak) in relatieve details zit. Enkele andere punten: - De motor verbruikt geen druppel olie. - Navigeren naar huis of werk is kinderspel: druk op de knop op de spraakbediening en zeg vervolgens “thuis/werkbestemming”. - Hill Start Assist schakelt na verloop van tijd af en toe vanzelf uit. Het lijkt de laatste weken naar behoren te werken, maar ik zal het in de gaten houden. - Een collega had het over Active Grille Shutter op een Volvo XC40 en de Fiesta heeft dat ook, dus ik heb het ook gezien. Zowel boven als onder de kentekenplaat zijn de lamellen achter de grille soms geopend en soms gesloten. - 1x Ik had een storing van de radio/speakers. Na een stop van een paar minuten (moest tanken) kwam er geen geluid uit de speakers. Geen geluid van radio, telefoon, spraakbesturing, niets. Na twee uur parkeren van de auto werkte alles weer. - Het krakende geluid bij licht accelereren tussen 40 en 100 km/u is bij de zomerbanden niet hoorbaar, omdat deze het geluid overstemmen. Het is alleen hoorbaar met de zeer stille winterbanden. Samenvattend ben ik nog steeds zeer tevreden over de Fiesta, dat heb ik vooral gerealiseerd na 2500 km gereden te hebben in een gehuurde Renault Clio op vakantie. Het dynamische rijgedrag in combinatie met de zitpositie, de motor en de versnellingsbak blijven sterke punten, terwijl al het andere (navigatie, afwerking etc.) ook van een goed niveau is.

Even een korte update, want ik heb niet veel te vertellen :-) Afgelopen weekend met vier volwassenen op pad geweest. Mijn schoonvader (1,86 m) kon goed zitten op de achterbank, achter de bestuurdersstoel die op mijn lengte was afgesteld (1,75 m). Hij had zelfs nog ruimte over tussen zijn benen en de voorbank. Dat vond ik erg leuk. De stahoogte was oké (geen panoramadak). De auto heeft een dubbele claxon (meegeleverd in het optionele Visibility Pack) en dat klinkt erg vol, zeker voor zo'n compacte auto. Een van de kleine dingen die ervoor zorgen dat de auto aanvoelt als een klasse hoger. Ik heb een tijdje geleden een Toyota Auris Hybrid gereden en die auto heeft een schelle, hoge claxon, net alsof je met een Aygo op pad bent.

Er wordt wel eens gezegd dat er weinig technische vooruitgang wordt geboekt met de huidige brandstofaangedreven auto's. Die collega die bij de koffiecorner zegt: “Auto’s zijn er de afgelopen 10 jaar niet zuiniger op geworden.” Maar geldt dat ook voor de Fiesta? Mijn vorige Fiesta was van 2006 en was een 1.4 benzine met 80 pk en 124 Nm koppel. De nieuwe heeft 100 pk en 170 Nm koppel. In de praktijk betekent dit dat je iets sneller bent, omdat het maximale koppel al beschikbaar is bij lage toerentallen. Met de oude Fiesta haalde ik over 160.000 km een ​​gemiddeld verbruik van 1 liter per 16,1 km. Met de nieuwe Fiesta heb ik tot nu toe 1 op 18,7 gemiddeld gehaald, waarbij de omstandigheden niet precies hetzelfde zijn. De oude Fiesta had 15 inch banden, de nieuwe 18 inch zomer- en 15 inch winterbanden. Grote wielen zijn slecht voor het verbruik, zoals al geschreven. Ook rijd ik met de nieuwe auto gemiddeld iets sneller dan met de oude auto. En de nieuwe is 90 kg zwaarder, voorzien van meer geluidsisolatie, betere crashveiligheid en veel luxer. In meer dan 10 jaar is het verbruik in totaal met 16% verbeterd. Niet slecht als je het mij vraagt. Airco Met een buitentemperatuur van 40°C was het koelvermogen van de airco makkelijk te testen. Het koelt vrij snel af in de auto, dus daar ben ik blij mee. De drie automatische standen werken goed. Life Traffic Life Traffic komt vaak te laat met verkeersinformatie. Google Maps is sneller en nauwkeuriger. Handig is dat Life Traffic het voor jou mogelijk maakt om berichten te ontvangen over bijvoorbeeld afval op de rijbaan. Android Auto werkt naar behoren zodat Google Maps tijdens het rijden via het Sync-scherm kan worden gebruikt. Hill Start Assist heeft de afgelopen periode normaal gewerkt.

Een paar weken geleden naar Duitsland geweest. Helaas niet in staat om de topsnelheid uit te proberen, maar bereikte slechts 170 km/u. Langere stukken 150 tot 160 km/u gereden, waar de Fiesta verrassend goed in zijn element is. Het weggedrag voelt nog steeds erg stabiel aan. Dat was anders bij mijn Fiesta uit 2006; daar trilde het stuur bij snelheden boven de 150 km/u en het weggedrag voelde niet meer alsof je er vertrouwd mee door een lange bocht kon sturen. Andere dingen die opvielen: - Android Auto werkte plotseling niet meer. Opnieuw de software op mijn mobiele telefoon geïnstalleerd en toen werkte het weer. Ik vermoed dat het te wijten was aan een software-update van de telefoon, dus dat kan Ford niet worden verweten. Overigens wordt Android Auto nog steeds niet officieel ondersteund in Nederland, dus daar moet je wat trucjes voor uitvoeren. - De Sync 3 navigatie geeft structureel bij sommige bochten geen spraakbericht, terwijl het systeem op geluid staat. Hierdoor heb ik meerdere keren de afslag gemist. - Een week lang het Lane Keeping Aid-systeem geprobeerd. Je hebt 3 opties: waarschuwing, noodinterventie en een combinatie van beide. Het systeem zelf werkt goed; als je de wegmarkering dreigt te raken, krijg je kleine stuurcorrecties om je terug naar het midden van de rijstrook te sturen. Maar soms wil je gewoon de lijn raken. Daarom zijn we overgestapt op het Lane Departure Warning-systeem, dat alleen trillingen in het stuur geeft, maar niet afstelt. Dat werkt in mijn ogen prima en ik heb hem altijd aan. - Nooit iets gemerkt van de regeneratie van het benzineroetfilter. - Met het koude weer is de stuurverwarming weer vaak aan de beurt :-) Na ruim 20.000 km ben ik nog steeds zeer tevreden over de auto.

Afgelopen weekend heb ik de winterwielen gemonteerd. Het valt direct op dat de auto sneller aanvoelt bij het accelereren en in de praktijk zuiniger is. Dit komt door de veel lichtere wielen (zie hierboven) en banden met minder rolweerstand. De auto is wat comfortabeler en je offert wat directheid van de besturing op. De winterbanden hebben wel grip, maar die moet wel opgebouwd worden bij het draaien, wat een fractie van een seconde duurt. Zoals uit de vorige berichten bleek, is mijn auto niet alleen een vervoermiddel, maar ook een hobby. Afgelopen weekend is de auto grondig schoongemaakt. Normaal wassen verwijdert niet al het vuil. Zo blijven teerpunten, roestvlekken en strepen op de sideskirts (afkomstig van de roestbeschermingslaag in de deuren) zichtbaar. Ik heb de auto eerst grondig gespoten met de hogedrukreiniger, zodat het meeste vuil en zand er al af is. Daarna gewassen met een microvezelhandschoen en de twee-emmermethode. Dit doe ik om de 3 à 4 weken. Maar nu is de auto ook geleemd, daarna schoongemaakt met een glazuur en daarna in de was gezet. Door in plaats van polijstmiddel een glazuur zonder korrel of schuurmiddel te gebruiken, blijft de dikke laklaag behouden. De wax zorgt ervoor dat de lak lang beschermd blijft. Het verbruik is de afgelopen maanden licht gestegen door het gebruik van E10, dat simpelweg minder energie per liter bevat.

De tijd vliegt! Na een jaar heeft de auto 30.000 km gereden en is het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. Het motoroliepeil is iets gedaald en stond vlak voor het onderhoud op 70% tussen minimum en maximum. Ik vind dit acceptabel gezien de lange onderhoudsinterval van 30.000 km. De kwaliteit van de motorolie was vlak voor het onderhoud nog 2%. Ik heb nog steeds mijn twijfels of de motorolie in de toekomst om de 15.000 km vervangen moet worden. De dealer heeft de auto nog door de wasstraat en gestofzuigd, maar had ik liever niet gehad ivm waskrasjes (swirls). Had de auto twee dagen eerder gewassen, dus helemaal niet nodig. De gasveren van de achterklep worden slap, wat vooral bij koud weer lijkt voor te komen. Voor nu kijk ik er nog eens naar, want de auto zit nog ruim binnen de garantietermijn van 5 jaar. Ik heb het al eerder geschreven: de B&O speakers en subwoofer geven echt een fantastisch geluid! Als ik te vroeg op mijn werk kom, zit ik soms een paar minuten om naar muziek te luisteren. De spraakbesturing lijkt na de update een tijdje geleden iets verbeterd te zijn. Persoonlijk vind ik dat erg handig, vooral bij het invoeren van adressen en het bellen van contacten in plaats van het touchscreen te gebruiken. In een eerder bericht schreef ik over een krakend geluid bij licht accelereren tussen 40 en 100 km/u. Ik heb dit geluid niet meer kunnen horen, dus het lijkt vanzelf verdwenen te zijn. Verbruik updaten De afgelopen maand was de drang om zuinig te rijden minder. Desondanks is het gemiddelde verbruik over de eerste 30.000 km 18,8 km per liter (gemeten aan de pomp).

Het is een half jaar later, dus tijd voor een update. In februari met de auto een weekend naar Rijnland-Palts in Duitsland geweest en de topsnelheid uitgeprobeerd! Helaas kon ik geen GPS-meting doen, maar tikte in de 6e versnelling bergafwaarts 209 km/u op de teller. Met de nadruk op downhill, want de topsnelheid voor de 100 pk motor is volgens het boekje 183 km/u. Daarna is er door het coronavirus en het vele thuiswerken heel weinig met de Fiesta gereden; slechts eenmaal per week een verplichte ronde om de batterij op te laden. Nou, verplicht, het blijft een feestje om weer achter het stuur te kruipen. Na 1,5 jaar bevalt de auto nog steeds erg goed en laat geen piepjes of kraakjes horen. Slechts één keer bij de dealer geweest voor de eerste onderhoudsbeurt en geen terugroepactie of iets dergelijks. Op het moment van schrijven is er 21.000 km met de zomerbanden gereden en hebben ze nog ruim voldoende profiel. In mei is de auto volledig geklei, machinaal gepolijst (nu met een lichte korrel) en daarna gewaxt, zodat de swirls in direct zonlicht niet meer zichtbaar zijn. Dat is veel werk, maar het resultaat mag er zijn.

Bijna een jaar is verstreken en het is tijd voor een update. De auto is nu ruim 2 jaar in bezit. De meningen zijn verdeeld, maar volgens experts in het veld is het verversen van de motorolie om de 15.000 km beter voor de levensduur van alle moderne motoren (niet alleen Ford). De Duitse Autodoktoren Holger Parsch & Hans-Jürgen Faul maken hier zeer leerzame filmpjes over. De motorolie zorgt voor smering en koeling van de cilinderwanden, turbo, distributieriem en oliepomp. Door regelmatig de olie te verversen kunnen kapotte onderdelen voorkomen worden of treden problemen pas op bij veel hogere kilometerstanden. Bij 45.000 km daarom de olie en filter vervangen. Ook de gasveren van de achterklep zijn onder garantie vervangen, omdat ze bij lage buitentemperaturen de klep niet meer omhoog konden duwen. We zijn onlangs verhuisd en eerlijk gezegd was ik verbaasd over hoeveel dozen en andere items er in de Fiesta passen met de achterbank neergeklapt. Het is natuurlijk geen stationwagen, maar met wat passen en meten zou er veel in kunnen passen. De trekhaak is ideaal voor langere en hogere spullen uit de bouwmarkt en vooral om bouwafval naar het recyclingcentrum te brengen. Het heeft zijn waarde al vele malen bewezen en werkt feilloos. De aansluiting onder de achterbumper is 13-polig (origineel Ford) en werkt goed met zowel een 7-polige adapter als een 13-polige aanhangerstekker. In beide gevallen worden de parkeersensoren achter automatisch uitgeschakeld en blijft Blind Spot Detection (BLIS) actief. Grappig om te zien dat bij het achteruitrijden een aanhanger wordt getoond in het scherm van de achteruitrijcamera achter het bovenaanzicht van de auto. Via een USB-stick heb ik het Sync 3-systeem geüpdatet naar versie 3.4 en daarna een kaartupdate gedaan naar versie F9. Ik zag dat er weer een software-update klaar staat. Doe het maar snel. Wat mij opvalt als de Fiesta tussen andere witte auto's geparkeerd staat, is dat de kleur Frozen White veel witter en zuiverder is dan bij veel andere merken. Persoonlijk vind ik de witte lak nog steeds erg mooi.

Geef je mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij minimaal vijf ontvangen beoordelingen wordt de gemiddelde beoordeling weergegeven.

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een opmerking toe te voegen. Optioneel kunt u een opmerking toevoegen.

Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw of stuur ons een e-mail.

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw

Drie jaar jong, nog netjes onder de honderdduizend kilometer, lekker in de opties en voor heel ...

Dankzij een nieuwe aandrijflijn, mild hybrid, blijft de Suzuki Swift Sport een van de goedkoopste...

© 2021 DPG Media BV - alle rechten voorbehouden