Hoe superjachten worden gebouwd: Achter de schermen bij Monte Carlo Yachts

2022-09-24 15:43:19 By : Mr. zhi chuang yu

Het vlaggenschipmerk van de Beneteau Group, Monte Carlo Yachts, onthult de innovatieve manier waarop zijn superjachten worden gebouwdDe opkomst van Monte Carlo Yachts van niets tot een van Europa's toonaangevende luxe jachtbouwers is even snel als opmerkelijk geweest.In iets meer dan een decennium is het van een idee op een blanco vel papier uitgegroeid tot het bouwen van een zevenkoppige reeks semi-custom jachten, van 65ft luxe cruisers tot 105ft superjachten.Zelfs ervaren kenners van de industrie hebben toegekeken, want jaar na jaar werden er steeds grotere, steeds complexere jachten uitgerold die bij de meeste werven twee keer zo lang nodig hadden om zich te ontwikkelen.Carla Demaria, de voormalige baas van MCY, knikte samenzweerderig en zei dat het allemaal te danken was aan het unieke geheime bouwproces dat het team heeft ontwikkeld voor zijn faciliteit in Monfalcone, Italië.Pas nu heeft MCY ermee ingestemd om te onthullen hoe de magie gebeurt.De sleutel tot MCY's snelheid en efficiëntie is niet een enkele 'magic bullet', maar een reeks innovaties die het mogelijk hebben gemaakt om de bouwtijden te verkorten en de kwaliteit te verbeteren.Het beweert dat de bespaarde tijd en geld het mogelijk maakt om zo zwaar te investeren in de afwerking en het maatwerk waar het bekend om staat.De romp, het dek en het interieur worden gelijktijdig gebouwdHet bouwproces is opgedeeld in drie afzonderlijke elementen: de romp, het dek en het interieur.Cruciaal is dat aan alle drie de delen tegelijkertijd wordt gewerkt, zodat ze tegelijkertijd worden voltooid.Alleen dan worden de drie secties in elkaar geschoven als stukjes van een 3D-puzzelzaag.Wat dit proces uniek maakt, is hoe ver de build gaat voordat de drie secties samenkomen.We hebben het niet over het insteken van gedeeltelijk voltooide hutten of het laten zakken van een halfafgewerkt dekprofiel op een romp;elk van de drie secties is volledig ingericht.Het enige dat nog moet worden gedaan, is de secties aan elkaar lijmen en het sanitair en de elektra aansluiten.Als dit te simplistisch klinkt, is het de moeite waard om in meer detail te kijken naar wat erbij komt kijken.In plaats van een romp te vormen en deze vervolgens te versterken met interne roosters, schotten en verstijvers, ontwerpt Monte Carlo Yachts het geheel als een enkele monocoque-structuur met ingebouwde stijfheid.Dit is niet alleen sneller en gemakkelijker te bouwen, maar neemt ook minder ruimte in beslag dan een conventioneel rooster, waardoor er meer intern volume en hoofdruimte overblijft in de cabines.Het creëert de nodige sterkte door gebruik te maken van een combinatie van zelfdragende GVK-profielen met kern en een aluminium skelet, samen met ingebouwde langsliggers en roestvrijstalen motorsteunen.Alle GVK-elementen zijn vacuüm doordrenkt met uitgebreid gebruik van koolstof- en Kevlar-versterking.Een aanzienlijke crashbox in de boeg zorgt voor extra kracht in dit gebied met veel stress, samen met een opofferingskreukelzone mocht het ergste gebeuren.Vrijwel uniek in de maritieme industrie krijgen de hele romp en alle individuele vormstukken een na-uithardende warmtebehandeling in de speciaal gebouwde verfhal, die ook dienst doet als een gigantische oven.Als de constructie klaar is, wordt de lege romp volledig uitgerust met motoren, loodgieterswerk, elektra, tanks en de speciaal geïsoleerde machinekamerschotten.Het hele voorste gedeelte wordt echter leeg gelaten, zodat de interieurmodule erin kan worden neergelaten.Interieur is buiten de romp gebouwd op een modulair frame…Monte Carlo Yachts is niet de enige werf die zijn interieur buiten de boot bouwt (Beieren plaatst ook gedeeltelijk voltooide hutten in de romp), maar het is de enige die dit op zo'n grote schaal doet met een enkele modulaire structuur.De ruggengraat van het systeem is een aluminiumskelet dat eruitziet als een reeks onderling verbonden dozen.Omdat ze modulair zijn, kunnen de grootte en vorm van deze dozen worden aangepast om rekening te houden met verschillende lay-outopties, zolang de belangrijkste buitenafmetingen hetzelfde blijven.Dit verklaart hoe MCY tegen relatief lage kosten meerdere cabine- en indelingsopties kan bieden.Met toegang tot elk deel van het interieur, zelfs servicegebieden die normaal gesproken verborgen zijn achter schotten, is het voor vakmensen veel sneller en gemakkelijker om het complexe leidingwerk en de bekabeling aan te brengen, evenals de normale meubels, fittingen en voeringen.Het stelt hen ook in staat om de onderkant van cabines te bereiken om isolatie en zachte bevestigingen toe te voegen om te voorkomen dat geluid en trillingen door de structuur en in de accommodatie worden doorgegeven.… en wordt in één stuk in de romp neergelatenHoewel het proces hi-tech is, zijn de gebruikte materialen en het betrokken vakmanschap zo traditioneel als ze komen, waarbij alles in eigen huis wordt vervaardigd met behulp van natuursteen, massief hout en leer van de beste kwaliteit.Het laatste stukje van de puzzel is het dek, de flybridge en de bovenbouw.Nogmaals, dit is allemaal met hars doordrenkt met gelokaliseerde Kevlar-versterking.De flybridge T-Top zelf is van pure koolstofvezel om het gewicht aan de bovenkant te minimaliseren en de neiging van de boot om te rollen te verminderen.Net als de romp en het interieur, is het volledig uitgerust tot aan het teakdek, het flybridge-meubilair en de elektronica voor de buitenstuurpost.De montage zelf is zo snel dat het bijna een anticlimax is.Het hele interieur wordt in de romp neergelaten voordat het op zijn plaats wordt gelijmd.Het modulaire skelet zorgt ervoor dat het perfect past met toleranties van maximaal enkele millimeters.Het proces wordt vervolgens herhaald met het dek.Het dek wordt dan bovenop geplaktPlug-and-play-systemen zorgen ervoor dat al het sanitair en de elektra op elkaar aansluiten, zodat de hele boot binnen enkele uren operationeel is.Een rigoureus controlesysteem zorgt ervoor dat alles werkt voordat de voltooide boot naar de spuiterij wordt gereden voor de definitieve buitenafwerking.Dit verklaart ook waarom klanten vrij spel hebben als het gaat om rompkleuren.Of dit bouwproces resulteert in een boot van betere kwaliteit, een boot met een betere waarde of gewoon een efficiëntere, meer winstgevende werf is moeilijk te kwantificeren.Het lijdt geen twijfel dat de afgewerkte producten er net zo goed uitzien en aanvoelen als die van iemand anders, hoewel niet merkbaar superieur aan de constructiemethoden van oudere, meer gevestigde werven.De afgewerkte boten zien er van hoge kwaliteit uit en voelen aanDe laatste jaren is Monte Carlo Yachts echter ook steeds terughoudender geworden in het bekendmaken van de prijzen van haar boten aan andere dan serieus geïnteresseerde klanten, daarbij verwijzend naar de noodzaak om haar concurrentievoordeel te behouden.Wat de werkelijke waarde van het voordeel ook is, het lijdt geen twijfel dat het onthullen van de geheimen van het bouwproces alleen maar helpt om de publieke belangstelling voor deze groeiende werf te vergroten.Voor het eerst gepubliceerd in de oktober 2018 editie van Motor Boat & Yachting.