Norden arriveert: Husqvarna 901 avonturierset voor on- en offroad-verkenning vanaf 2022 |MCN

2022-05-28 03:28:34 By : Ms. Megan Fan

Na bijna twee jaar spyshots en videoteasers heeft Husqvarna eindelijk de hoezen van hun langverwachte Norden 901-avonturenmotor getild.Gebaseerd op de reeds bestaande KTM 890 Adventure-reeks, onderscheidt de Norden zich van zijn Oostenrijkse broers en zussen door zijn typisch Husky-futuristische carrosserie, compleet met cyclops LED-koplamp.Naar verluidt ergonomisch ontworpen om te werken met het lichaam van de rijder, wikkelt het gladde plastic zich strak rond een van KTM afgeleide 889cc parallelle twin-motor - die een geclaimde 103,6 pk en 73,8 lb.ft produceert, en fungeert als een gespannen onderdeel in het stalen chassis .Dit frame zelf komt ook van zijn oranje broers en zussen, met een iets agressievere hark en spoor voor snellere richtingsveranderingen.Ook gedeeld met de standaard 890 zijn de WP Apex-vorken en -schokbrekers, maar er is nu meer afstelling en 20 mm extra veerweg aan de voorkant en 15 mm extra aan de achterkant voor wat meer kalmte op de ruige dingen.Het stuur is 30 mm verstelbaar en de rubbers van de voetsteunen kunnen worden verwijderd voor meer grip op het terrein.Een tweedelig zadel klimt tussen 854 mm en 874 mm en wordt dunner naar de tank toe om rijders te helpen bij het bereiken van de vloer.Ook het onder controle houden van de fiets zijn een groot aantal lean-gevoelige elektronische hulpmiddelen - mogelijk gemaakt door een zes-assige IMU.Dit omvat ABS in bochten op de J.Juan-remmen en anti-wheelie - met negentraps tractiecontrole ontgrendeld wanneer de motor in de optionele 'Explorer'-modus wordt geplaatst.Het kan ook volledig worden gedeactiveerd als je wilt.Door naar de offroad-ABS-instelling te gaan, kunt u het achterwiel blokkeren en de gevoeligheid aan de voorkant verwijderen voor meer precisie op losse oppervlakken.Dit wordt verder geholpen door het robuuste Pirelli Scorpion Rally STR-rubber, dat een paar tubeless velgen met spaken omsluit.Bovendien heeft Husqvarna ook cruise control, een op- en neerwaartse quickshifter en drie standaard rijmodi toegevoegd.De motorremregeling werkt ook met de slipper clutch voor een betere precisie bij agressief terugschakelen en vertragen.Deze systemen helpen bij het bedienen van een 5-inch TFT-display, dat ook via de Ride Husqvarna Motorcycles-app op uw mobiel kan worden aangesloten voor stapsgewijze navigatie.Er is nog geen woord over de prijs, maar we verwachten dat het tussen de £ 12.000 en £ 12.500 zal liggen.Norden 901 bijna hier: Husqvarna op de proef gesteld door rallylegende Cyril DespresVoor het eerst gepubliceerd op 17 augustus 2021 door Jordan GibbonsTerwijl de Husqvarna-marketingmachine in volle gang komt, heeft het merk hun nieuwste video van de nieuwe Norden 901 uitgebracht;deze keer zien we het rond de vulkanische vlaktes van IJsland scheuren.Er zijn twee fietsen in de video die worden bestuurd door een aantal zeer handige rijders: de ene is vijfvoudig Dakar-rallywinnaar Cyril Despres, de andere is extreme ontdekkingsreiziger Mike Horn, die ook de Dakar op vier wielen heeft gereden.Naast geweldige uitzichten op IJsland, laat de video ons echt zien hoe capabel de nieuwe fiets zal zijn (vooral in de juiste handen).Tot nu toe hebben we alleen op de fiets kunnen ontdekken hoe het is om op de weg te rijden, toen MCN vorig jaar een exclusieve eerste rit maakte.Destijds zeiden we: “het biedt een iets zachter – luxer, zelfs – realistischer alternatief voor de sportievere 890 Adventure R. Het is subtiel meer verwelkomend, vooral omdat je meer in de fiets zit dan erop, dus je voelt je meer onderdeel van de fiets en kan er intuïtiever mee rijden.”Maar nu we hem het werk off-road hebben zien doen, is het duidelijk dat hij net zo capabel is als zijn oranje tegenhanger.Als we ons concentreren op de motor, is het duidelijk dat deze machines een stap dichter bij de productie staan, mogelijk zelfs de volledige productiespecificaties, en dat er weinig is veranderd tussen deze en de eerste prototypes die we twee jaar geleden zagen.De grootste verandering, afgezien van de verfafwerking, is dat het tweedelige gesplitste dashboard is vervangen door een meer conventionele TFT - zij het niet die van de 890 Adventure, waarbij Husky in plaats daarvan koos voor de 5-inch full colour-eenheid van de 1290 Super Duke R.Het is geen echte verrassing om te zien dat een paar items uit de 890-accessoirescatalogus zijn overgenomen, waaronder de Akrapovic-pijp.We verwachten dat Husqvarna twee versies van de Norden zal onthullen - een meer offroad- en avontuurgerichte versie met een hoog spatbord, langere veerweg en dubbele sportbanden, evenals een meer toergericht model met kortere vering, comfortabelere stoel, groter scherm en op de weg gerichte banden.Er is geen officieel bericht van Husqvarna over de release van de nieuwe fiets, maar we verwachten dat deze in de herfst wordt onthuld en in het voorjaar van 2022 bij de dealers staat.Voor het eerst gepubliceerd op 01 april 2021 door Jordan GibbonsEr zijn nieuwe spyshots opgedoken die de aanstaande Husqvarna Norden 901 in een bijna productieklare staat laten zien tijdens het testen op de weg.We kennen de aantrekkelijke nieuwe Norden 901 sinds hij voor het eerst werd onthuld door Husqvarna in 2019, maar er werd altijd aangenomen dat er maar één model zou zijn.Deze nieuwe spyshots suggereren echter dat er twee modellen zullen zijn: een offroad-gerichte machine en een op de weg gerichte variant, net als de KTM 890-modellen waarmee hij DNA deelt.Als je de huidige modus operanum van Husky niet kent, nemen ze de kale botten van een model uit het assortiment van zusterbedrijf KTM en geven ze er hun eigen blauw-witte draai aan.Ze hebben het gedaan met de kleinere capaciteit Vitpilen en Svartpilens, dus nu is hun aandacht gericht op de grotere fietsen in het assortiment van het bedrijf.De Norden 901 is gebaseerd op de nieuwe KTM 890 Adventure en deelt dezelfde motor, mainframe, ophanging, wielen en brandstoftanks.Husqvarna heeft vervolgens verschillende carrosserieën toegevoegd en waarschijnlijk veel van de instellingen onder de enigszins retro ogende stroomlijnkappen aangepast.Wat we nu ook kunnen zien in de nieuwe spyshots is het dashboard.Interessant is dat Husky ervoor heeft gekozen om niet op het dashboard van de 890 te passen, maar in plaats daarvan op het 5-inch full colour TFT-dashboard van de KTM 1290 Super Duke R.De schakelapparatuur lijkt echter hetzelfde te zijn als die op de 890 Adventure.Helaas lijkt het funky gesplitste dashboard dat we op het concept zagen, dat een scherm deelde met een smartphone, aan de kant van de productie te zijn gevallen.Tot nu toe hebben we alleen modellen gezien met het lage voorspatbord en op de weg gerichte banden, zoals te zien op de 890 Adventure.Op deze foto's zie je echter duidelijk het hoge spatbord en de off-road banden van de 890 Adventure R gemonteerd.Er zijn ook twee verschillende soorten bagagedragers gemonteerd, wat suggereert dat er vanaf het begin zowel harde als zachte bagage beschikbaar zal zijn.Er is geen bericht van Husqvarna sinds ze hebben bevestigd dat de 901 in productie gaat, maar we verwachten dat de voltooide fiets later dit jaar wordt onthuld en begin 2022 bij de dealers aankomt.Nieuwe Norden 901 review: Husqvarna liet ons hun avonturenprototype uitproberenVoor het eerst gepubliceerd op 13 januari 2021 door Alan CathcartHusqvarna onthulde het Norden 901-concept voor het eerst in november 2019 en kreeg veel bijval, maar behalve een bevestiging dat het in productie ging, is er sindsdien vrijwel niets meer over vernomen.Nu kan MCN echter bevestigen dat de fiets later dit jaar volledig zal worden onthuld als een model voor 2022 en bovendien heeft Husqvarna ons zelfs een draai gegeven aan het prototype.Lees verder voor de Norden 901 prototype review...Allereerst: je vraagt ​​je misschien af ​​waarom er geen foto's zijn van het prototype waarop wordt gereden.Nou, we mochten niet gefotografeerd worden op de versleten testfiets, maar er was weinig visueel verschil tussen hem en de conceptversie die iets meer dan een jaar geleden werd getoond.Dus hoe stapelt het zich op?Na een halve dag rijden op het eerste vroege prototype is het duidelijk dat de 901 een andere kijk op Adventure Touring belooft dan het KTM-model waarmee hij zijn motor deelt.Het biedt een iets zachter – luxer, zelfs – realistischer alternatief voor de sportievere 890 Adventure R.Het is subtiel meer verwelkomend, vooral omdat je meer in de fiets zit dan erop, zodat je je een deel van de fiets voelt en er heel intuïtief op kunt rijden.Hoewel we er alleen op de weg mee reden, had hij een vrij uitgebreide veerweg aan elk uiteinde, een 21 inch voorwiel en 18 inch achter, en de elektronica omvat Bosch bochten-ABS, hellinggevoelige tractiecontrole en een reeks rijmodi, waaronder een off- weg instelling.Maar zoals een uur lang stofzuigen op uitdagende wegen die zich een weg banen door de heuvels van Opper-Oostenrijk, bewees dat de Norden een serieus capabel asfaltgereedschap is dat niets weggeeft op het gebied van wegligging aan meer op de straat gerichte rivalen, terwijl het ongetwijfeld ook net zo capabel off-road, dankzij het brede vermogensbereik van die koppelrijke maar gretig-toeren 889cc-versie van KTM's LC8c-motor.En het zou ook een geweldige langeafstandsmachine moeten zijn, vanwege de gezelligere zithouding - hoewel we net als iedereen zullen moeten wachten tot de productieversie over een jaar als een 2022-model wordt gelanceerd om erachter te komen.Maar zeker het wachten waard!Voor het eerst gepubliceerd op 13 december 2019 door Ben ClarkeHusqvarna heeft bevestigd dat de opvallende Norden 901 binnenkort naar een showroom bij jou in de buurt zal komen door hem toe te voegen aan hun serie productiefietsen voor 2021.Het historische offroad-merk, nu onderdeel van de Oostenrijkse KTM-groep, zegt dat ze overweldigd waren door de reacties op hun conceptmachine op de Eicma-show in Milaan en dat de belangstelling op Motorcycle Live een hoogtepunt bereikte ondanks dat de motor niet eens te zien was.Een Husqvarna-woordvoerder zei: “We werden overweldigd door de reactie.Het heeft de zaken zeker in een stroomversnelling gebracht met het project.”Een Husqvarna-woordvoerder verklaarde: “Deze opwindende nieuwe tweecilindermachine gaat in productie, een stap die de groeiende toewijding van Husqvarna Motorcycles aan het straatsegment onderstreept."De dynamische en veelzijdige langeafstandsreiziger, die nu een belangrijke toevoeging aan het straataanbod van Husqvarna Motorcycles zal worden, zal de moderne rijder een balans bieden tussen praktische toegankelijkheid en comfort."Sommige specificaties van de super-naked-meets-adventure-bike zijn ook onthuld en het lijkt erop dat de 889,5 cc parallelle twin-motor rechtstreeks van de KTM 890 Duke R, die nieuw is voor 2020, zal worden opgetild. Er is een 21 inch voorwiel, een 18 inch achter en topspecificatie WP-ophanging voor en achter.We vermoeden ook dat het KTM 790 Adventure-frame zal worden gebruikt.Terwijl sommige bedrijven conceptmachines onthullen die uiteindelijk een racefiets voortbrengen die ver verwijderd is van het origineel, verwachten we dat de productie Norden 901 heel dicht bij de machine zal komen die hier te zien is.Vergeet niet dat de Vitpilen- en Svartpilen 701-productiefietsen van het bedrijf in 2018 en 2019 in de showrooms stonden en heel dicht bij de conceptmachines leken die in 2017 werden onthuld.Andere details zijn schaars en er is nog geen prijs genoemd, maar verwacht dat het rond de £ 11k zal kosten op basis van de fiets die wordt gebouwd rond onderdelen van de nieuwe KTM 890 Duke R (£ 10,399) en de 790 Adventure (£ 11,299).Er zijn ook bewegingen aan de gang om het opvallende Husqvarna Norden-concept naar de Carole Nash MCN London Show op 14-16 februari te brengen en hoewel Husqvarna de aanwezigheid van de fiets nog moet bevestigen, zal hij zeker veel belangstelling trekken als hij verschijnt.Houd de volledige Husqvarna Norden 901-recensie op MCN in de gaten zodra we wat tijd met de productiefiets hebben doorgebracht.Husqvarna's eerste avonturenfietsconcept, de Norden 901, breekt de dekkingVoor het eerst gerapporteerd op 8 november 2019 door Ben ClarkeDe Husqvarna Norden 901 biedt een glimp van hoe een avonturenfiets van het Zweedse bedrijf eruit zou kunnen zien.Het concept maakt gebruik van de nieuw ontwikkelde 889.5cc-motor die is geproduceerd voor de KTM 890 Duke R in een stijlvolle, grote enduro-motorfiets met een voorwiel met 21 inch spaken en een achterwiel van 18 inch.Valbeugels zijn prachtig geïntegreerd in de carrosserie en de motorbescherming past precies rond een geborsteld metalen bashplate-eenheid.De 50-tinten grijze verfbeurt wordt geaccentueerd met flitsen van bekende Husky-fluor op de zwarte velgen, door het plastic en de stoel, en in de endurance race-achtige rallylampen (vermoedelijk de Norden-lampen).Zoals je zou verwachten, wordt de ophanging geleverd door WP met een stevig ogende set vorken en achterschokbreker, terwijl dubbele tweepots radiale remklauwen met afgedekte schijven de remtaken aan.Een gerookt scherm wikkelt zich rond de enkele koplamp om een ​​strakke lijn te maken met het bovenpaneel van de carrosserie en het ziet eruit alsof het behoorlijke bescherming tegen weersinvloeden zou bieden.In dit stadium is de fiets slechts een concept en er is geen officieel woord over of hij in productie zal gaan, maar houd MCN in de gaten voor meer nieuws zodra we het ontvangen.Lees de laatste verhalen die deze week een buzz veroorzaken in Nieuws…Eeuwfeesten: BMW's Head of Sales and Brand praat over nieuwe GS's, elektra en 100 jaar productieBMW's Head of Sales and Brand heeft onthuld dat er volgend jaar nieuwe modellen zullen arriveren ter gelegenheid van 100... meer >Niet zo'n goed idee: 'Noise camera'-boetes voor luide uitlaten vallen niet snel door je deur!Vorige maand kondigde minister van Transport Grant Shapps aan dat een nieuwe proef met geluidscamera's gericht op... meer >Extreme ritten met Dainese bieden spanning op de weg, op het circuit of op avontuurDe Italiaanse kleding- en veiligheidskledingspecialisten Dainese hebben een reeks geweldige nieuwe weg-,... meer >Honda-technologie stuurt uit gevaar: slimme nieuwe technologie biedt de mogelijkheid om de controle over te nemen en ongelukken te voorkomenToen Honda in 2017 de conceptfietsen Riding Assist en Riding Assist-e onthulde,... meer >Betaalbare nieuwe trackers arriveren: Essex garage komt op de markt met beveiligingstechnologie voor alle motorrijdersDe in Essex gevestigde werkplaats, Mad Slick Motorcycles, heeft zijn eigen GPS-tracker en smartphone gelanceerd... meer >Mavericks is een gemeenschapsbedrijf met fietsen in het hartEen op motorfietsen gebaseerd start-upbedrijf in Noord-Wales dat ook fungeert als evenementenlocatie en gemeenschap... meer >Senior schrijver (motorrijden), sportmotor, rijdt momenteel op een FireBlade© 1955-2022 Bauer Media GroupBauer Media Group bestaat uit: Bauer Consumer Media Ltd, Bedrijfsnummer: 01176085, Bauer Radio Ltd, Bedrijfsnummer: 1394141 Geregistreerd kantoor: Media House, Peterborough Business Park, Lynch Wood, Peterborough, PE2 6EA H Bauer Publishing, Bedrijfsnummer: LP003328 Geregistreerd Kantoor: Academic House, 24-28 Oval Road, Londen, NW1 7DT.Allemaal geregistreerd in Engeland en Wales.BTW nr. 918 5617 01 H Bauer Publishing is geautoriseerd en gereguleerd voor kredietbemiddeling door de FCA (Ref nr. 845898)