Seakeeper 1: De instapeenheid die de massa stabiliseert

2021-11-17 12:47:42 By : Ms. Vicky Liu

De nieuwe Seakeeper 1 gyroscopische stabilisator is ontworpen voor boten zo klein als 23ft. We onthullen zijn geheimen en testen de volgende maat op een Axopar 28

Seakeeper heeft zijn kleinste, meest betaalbare bootstabilisator ooit gelanceerd. Ontworpen voor modellen van 23-30 ft met een gewicht tot 5,5 ton, kost de nieuwe Seakeeper 1 minder dan £ 13.000 ($ 14.900) wanneer de leveringen in juni beginnen.

Net als bij de Seakeeper 2- en 3-modellen werkt hij op een 12V DC-batterij in plaats van op een 240V-generator. Dat betekent dat hij op alles kan worden gebruikt, van door buitenboordmotoren aangedreven RIB's en sportboten tot compacte cruisers en stuurhutvaartuigen. Zelfs als je rekening hebt gehouden met de installatiekosten (waarschijnlijk rond de £ 5.000- £ 7.000), is dit een lange weg om het doel van Seakeeper te bereiken om stabilisatie voor de massa te brengen.

Het hart van het systeem is een compact nieuw vliegwiel dat is omhuld met een afgesloten vacuüm dat tot 9.750 tpm draait. Door het gebrek aan luchtweerstand kan het vliegwiel ongeveer drie keer sneller ronddraaien dan anders het geval zou zijn, wat op zijn beurt betekent dat het tot tweederde minder weegt en ongeveer de helft van het vermogen van een conventioneel vliegwiel trekt.

In tegenstelling tot de grotere units is de Seakeeper 1 volledig ingekapseld in een waterdichte plastic schaal met een helder kijkvenster

De hele unit weegt 165 kg en verbruikt tussen de 25-55 ampère, afhankelijk van hoe hard hij moet werken. Het lichtere gewicht betekent ook dat het de snelste opspoeltijd heeft van alle Seakeepers, met nuttige stabilisatie die beschikbaar is in slechts 15 minuten.

Als de boot begint te rollen, wordt het vliegwiel naar voren en naar achteren gekanteld door een hydraulische cilinder, waardoor een gyroscopisch koppel naar bakboord en stuurboord wordt geproduceerd dat het rollen tegengaat. Dit werkt ongeacht of de boot stilstaat of onderweg is, hoewel de dynamische stabiliteit van de romp het effect begint te overheersen zodra de plansnelheid is bereikt.

Een ander voordeel van de Seakeeper 1 is dat het hele systeem is gemonteerd in een volledig gesloten doos van minder dan 2 ft x 2 ft en 16 inch hoog met een kijkvenster om te pronken met zijn werking. Dit zou het gemakkelijker moeten maken om onder stoelen of in roerconsoles en dekkasten te passen dan de grotere, zwaardere Seakeeper 2.

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van bootstabilisatoren en controlesystemen luiden nieuwe niveaus van comfort aan boord in, schrijft onze technische goeroe

Er zijn ook geen zichtbare onderdelen die losse items kunnen blijven haken die mogelijk dezelfde lockerruimte moeten delen. Een klein toetsenborddisplay bovenop de unit betekent dat je hem rechtstreeks vanaf hier of via een afstandsbediening aan het roer kunt bedienen.

Het is echter niet allemaal goed nieuws; de Seakeeper 1 heeft niet zoveel oprichtkracht als de grotere Seakeeper 2. In feite heeft hij met een maximaal impulsmoment van 1.000 NMS slechts de helft van het stabiliserende vermogen van de 2.000 NMS van de Seakeeper 2.

Zoals bij alle gyroscopen, heeft deze ook regelmatig onderhoud nodig om hem betrouwbaar te laten werken. Dit omvat het inspecteren en vervangen van sommige vloeistoffen en anodes ten minste jaarlijks of elke 1.000 uur tegen een kostprijs van ongeveer £ 400.

Nu kunnen sportboten en RIB's zo klein als 23ft profiteren van stabilisatie

Doorgaans zijn de draaiuren van een Seakeeper ongeveer het dubbele van die van de boot, dus het is onwaarschijnlijk dat de meeste eigenaren de verwachte levensduur van de lagers van 6000 uur overschrijden. In het geval dat u dit doet, moet ofwel de bol worden vervangen of Seakeeper geeft u een inruilwaarde van 40% voor uw oude apparaat tegen de kosten van een nieuwe.

Zelfs als we alles in aanmerking nemen, lijkt de nieuwe Seakeeper 1 echt klaar om het leven van duizenden kleine booteigenaren te veranderen.

Hoewel nog geen pers de nieuwe Seakeeper 1 heeft mogen uitproberen, kregen we de kans om een ​​Seakeeper 2 gemonteerd op een Axopar 28 te ervaren tijdens de Cannes Boat Show afgelopen september.

Het eerste dat moet worden opgemerkt, is dat de Seakeeper 2 aantoonbaar overgespecificeerd is voor de 28ft 8in en 2,2 ton (inclusief motor) van de Axopar, aangezien wordt beweerd dat hij krachtig genoeg is voor boten tot 35ft en 7,5 ton. Nu de Seakeeper 1 beschikbaar is, zou dat waarschijnlijk de aanbevolen keuze zijn.

Dat gezegd hebbende, paste de Seakeeper 2 netjes in de ruimte die normaal gesproken wordt ingenomen door het bed in het optionele zonnedek/achterkajuit van de 28 T-Top. Naast de Seakeeper 2 zelf, die was uitgerust met een speciale perspex hoes voor fotografie, liet deze ruimte over voor de twee extra 90AH (amp-uur) batterijen die worden aanbevolen om hem van stroom te voorzien.

Deze zouden een maximale looptijd van ongeveer zes uur moeten opleveren bij normaal gebruik of meer als de motor een deel van die tijd heeft gedraaid. De 300 pk sterke Mercury Verado-buitenboordmotor's standaard dynamo van 150 ampère is meer dan krachtig genoeg om deze opgeladen te houden, evenals de startaccu van de boot.

De Seakeeper 2 werd in de achterkajuit geïnstalleerd

De Seakeeper 2 heeft ongeveer 25 minuten nodig om tot stabilisatiesnelheid op te spoelen en nog eens 10 minuten om zijn maximum 9.000 tpm te bereiken. De software was aangesloten op de Garmin MFD van de boot, waardoor we de stabilisatie aan en uit konden zetten en de piekrolhoek konden weergeven.

Bij planerende snelheden is het moeilijk om te zien hoe effectief dit is, hoewel je een zekere verstijving van de houding kunt voelen die de boot waterpas houdt en weerstand biedt tegen de neiging om over kielzog heen te slingeren. Gelukkig lijkt dit geen invloed te hebben op de manier waarop hij bochten neemt, aangezien hij nog steeds in de bocht leunt, precies zoals je zou verwachten.

Het is bij verplaatsingssnelheden en in rust wanneer je het verschil echt merkt. We zagen regelmatig rolhoeken van 10-20 ° van de meerdere kielzog en onderliggende deining van Cannes. Het inschakelen van maximale stabilisatie sloeg deze onmiddellijk terug naar 1° of 2° aan weerszijden.

Het is een vreemde gewaarwording, want je kunt de boot voelen weerstaan ​​aan de drang om te rollen, zoals een atleet die zijn kernspieren spant om te voorkomen dat ze uit balans raken, maar als je eenmaal leert erop te vertrouwen, is het een echt transformerende ervaring. In een ankerplaats of aan een meerboei waar je niet aan de deining kunt ontsnappen, maakt het echt het verschil tussen een dagje relaxen op het water en vroeg naar huis voordat je gasten zeeziek worden.

Voor het eerst gepubliceerd in de mei 2020-editie van Motor Boat & Yachting.