Snelweg voor schadeherstel - Aftersales Magazine

2022-05-28 03:25:46 By : Mr. YUAN WU

Hét vakblad in de autobranche

Voor de nieuwbouw in Nijmegen heeft Van Mossel Autoschade een ‘snelweg’ ontworpen waarop het schadeherstel plaatsvindt. “Smaller van opzet, waarbij de frontoffice wel de discipline moet hebben om alles juist in te voeren.”

Het concept dat in Nijmegen gestalte heeft gekregen komt voort uit een proef die Van Mossel Autoschade nam in Rotterdam. Directeur Schade van de Van Mossel Groep Ad van Diepenbeek: “De vestiging is veel compacter van opzet, met werkplekken die smaller zijn. Traditioneel is een schadewerkplaats ingericht met bruggen aan de zijkant. Een werkplek wordt dan al gauw een parkeerplek. Daar zijn de meters vandaag de dag te duur voor. Het is ook niet logisch, want schadeherstel kent traditioneel een indeling in demontage, plaatwerken, voorbewerken et cetera. Maar als een monteur de onderdelen gedemonteerd heeft, staat de plaatwerker nooit direct klaar om te beginnen. Dat is ook niet erg. We hebben berekend dat je van de acht uur per werkdag daadwerkelijk vijf uur aan een auto kunt werken. Drie uur per dag staat een auto te wachten tussen de afdelingen. In ons nieuwe concept hebben we die wachttijden kunnen verminderen, dankzij de kennis die we hebben opgedaan met de all-in-one-cabines, waarbij één monteur van A tot Z de, veelal kleine schades herstelt. We hebben daartoe werkplekken gecreëerd op een soort van snelweg, waarbij de demontagemonteur vooraan staat, op zijn eigen werkplek, de plaatwerker kort daarachter, de voorbewerker weer daarachter en zo verder. We hebben zo weinig mogelijk ruimte daaromheen, zodat er niet met auto’s geschoven kan worden. Bij de eerste stap is er nog een escape mogelijk. Gaat hij door naar de volgende stap, dan moet hij door het hele proces. Dat betekent wel dat de frontoffice van alles op de hoogte moet zijn. We checken vandaag of alle onderdelen er zijn voor een auto die morgen binnenkomt. Als die er niet zijn, bellen we de leverancier of die ze de volgende dag kan leveren. Kan hij dat niet garanderen, bellen we de klant om een nieuwe afspraak te maken, want we willen niet dat auto’s hier dagen staan te wachten. Door op deze manier te werken zijn we erachter gekomen dat we meer auto’s per dag kunnen herstellen, omdat de wachttijden veel korter zijn.”

Voor de medewerkers was het even wennen, maar dat ging snel. “Sommige mensen doen het werk al dertig jaar op dezelfde manier, dus in het begin was er wel wat ongeloof: ‘Wat gaan jullie doen?!’ Totdat ze ermee gingen werken. Al een week later was iedereen eraan gewend. Iedereen houdt zijn eigen werkplek, alles is onder handbereik en het is business as usual.”

Van Mossel wil in 2022 sowieso nog meer de focus richten op de medewerkers en ervoor zorgen dat ze het bij Van Mossel naar hun zin hebben. “We zijn zo’n acht jaar geleden begonnen met het uitbouwen van de schadeherstelorganisatie, meegroeiend met de leasecontracten. In het begin was het vooral mouwen opstropen en gasgeven. Nu zijn we zo ver gegroeid dat we een heel ander type organisatie zijn geworden. Onze medewerkers zijn ons belangrijkste goed. Luisterden we de afgelopen jaren vooral naar de manager, nu luisteren we vooral naar de medewerkers zelf. Je kunt nog zo’n mooi bedrijf neerzetten, maar als je daar niet de juiste mensen voor hebt, ben je helemaal niks. Zorgen dat de mensen het in onze bedrijven naar hun zin hebben, betekent dat je ze allemaal persoonlijk moet aanspreken. Eens vragen: ‘Hoe gaat het thuis?’ Eens een bakje koffie drinken in de kantine. Daar gaan we dit jaar nóg meer in investeren. Het is ook een manier om je voor de toekomst te verzekeren van de goede mensen. Om dat te bereiken hebben we ook externe hulp ingeroepen. Die gaat onaangekondigd naar het bedrijf en gesprekken voeren met de medewerkers. Let wel, onze mensen worden niet ineens anders behandeld. We hebben altijd goed voor ze gezorgd, maar het gaat ook om sfeer, zorgen dat mensen zich nóg meer op hun gemak voelen.”

Wat ook opvalt aan de nieuwbouw in Nijmegen zijn de grote ramen in de werkplaats, die de transparantie van het bedrijf onderstrepen. “Iedereen mag alles zien. Zo leggen we ook alle stappen in het schadeherstelproces vast. Het schadeherstelbedrijf is zijn louche bijklank allang kwijt. Het is een branche die juist vooroploopt met tal van innovaties. Daar is de laatste jaren veel in geïnvesteerd. Het is ook de eerste partij die te maken krijgt met nieuwe technologieën. ADAS gaat niet uit zichzelf kapot, maar wel na een aanrijding. Een schadehersteller krijgt daar dus vaak eerder mee te maken dan de dealer. Ik durf te zeggen dat het kennisniveau van de schadehersteller minstens op hetzelfde niveau staat als dat van de monteur in de dealerwerkplaats.”

Doordat Van Mossel Autoschade over 25 vestigingen beschikt, hoeven niet alle competenties op alle vestigingen aanwezig te zijn. In Nijmegen wordt tevens gebouwd aan een showroom voor de elektrische MG. Het is dan ook logisch dat het naastgelegen schadeherstelbedrijf gespecialiseerd is in het herstel van MG. “Verder is het universeel schadeherstel wat hier gebeurt. Ook daarvoor is de deskundigheid van de frontoffice bepalend. Iedere auto wordt uitgelezen. Komen daar geen foutmeldingen uit naar voren, dan kan ook zo’n auto hier hersteld worden. Voor specialistische werkzaamheden gaan ze naar gespecialiseerde vestigingen.”

Evenzo is het mogelijk om dankzij de schaalgrootte het wagenpark aan vervangende auto’s zo efficiënt mogelijk in te zetten. “We hebben een pool van zo’n vijfhonderd auto’s. De vervangende auto’s die we nodig hebben, worden van tevoren gereserveerd. Hebben we er niet genoeg op de eigen locatie, dan laten we ze uit de pool komen, zodat we onze klanten toch goed kunnen bedienen. Zo hebben we ook een kleine pool met wat grotere auto’s. Een Q5 of een A6 hoef je niet op elke vestiging te hebben staan, maar heb je soms wel nodig.”

Door zijn omvang heeft Van Mossel Autoschade een bijna landelijk dekkend netwerk. Er zitten hier en daar nog wel witte plekken op de kaart, maar die zijn voor Van Mossel eigenlijk niet rendabel in te vullen. “Tussen Zwolle en Groningen ligt nog een heel gebied, maar het is voor ons heel moeilijk om daar een schadeherstelbedrijf te starten. Er zijn in dat gebied veel minder leasecontracten dan in het westen of in Brabant. Dus de schadeherstelbedrijven die daar zitten, voorzien al in de behoefte.”

Met 25 vestigingen is Van Mossel Autoschade eigenlijk zelf al een keten. Is de aansluiting bij Schadenet nog wel van toegevoegde waarde? “Wij denken van wel. Wij vinden ook dat we goed kunnen delen. We vinden onszelf niet meer, of beter dan een ander. De toekomst ligt in samenwerking. Als merkerkenning echt een vlucht gaat nemen, hebben we die straks echt niet in elke regio. We hopen dan te mogen rekenen op partners in een bepaald gebied, net zo goed als dat onze partners op ons kunnen rekenen in gebieden waar zij geen merkerkenning hebben. Die samenwerking met andere dealergroepen zal steeds belangrijker worden. Maar goed, merkerkend schadeherstel bedraagt nu 10 procent van het werk. Dat zal misschien 20 of 30 procent worden… Het overgrote deel zal blijven bestaan uit traditioneel, universeel schadeherstel. Ook daarvoor heb je een partij als Schadenet nodig.”

Verschillende aanpassingen hebben in Nijmegen ook geleid tot het terugdringen van het energieverbruik. Zo is de vestiging helemaal van het gas af, ligt het dak vol zonnepanelen en wordt verder geëxperimenteerd met infrarood drogen. “Toen we de plannen voor Nijmegen aan het maken waren, wisten we dat er geen gasaansluiting zou komen, maar ook dat de energiecapaciteit beperkt zou zijn. Het was dus ook noodzaak om te kijken hoe we zo slim mogelijk met energie konden omgaan.”

“In Weert hebben we de eerste infraroodcabine geplaatst, in een bestaande spuitcabine, om te kijken of infrarood voldoende warmte genereert om lakken te kunnen laten drogen. Dat is het geval, alleen bleek de warmte niet overal te kunnen komen. Het systeem wordt nu aangepast, met extra blokken, zodat een object van alle kanten goed wordt bestraald. Daarnaast kan onze lakleverancier inmiddels air dry clear coats leveren, zodat we onze spuitcabines niet meer tot 60 graden, maar slechts tot 25 graden hoeven te verwarmen. Voor een 2K-lak moet de cabine nog wel op 60 graden gestookt worden, maar dat gebeurt dan elektrisch.”

Schuren gaat in Nijmegen ook elektrisch, wat eveneens minder energie kost, maar vooral veel stiller is. “Wanneer je met lucht schuurt, is je schuurmachine aangesloten op een compressor, die continu draait, of je nu aan het schuren bent of niet. Die compressor was de grootste energieverslinder in ons bedrijf. Door elektrisch te schuren heb je ook veel minder trillingen in je armen, minder geluid en je hebt niet meer zo’n enorme compressor nodig. We gaan hiermee zelfs verder dan de arbovoorschriften.”

Uiteraard is Nijmegen niet het eindstation voor Van Mossel Autoschade. Binnenkort start de bouw van twee nieuwe vestigingen, in Utrecht en Culemborg. Ad van Diepenbeek: “Wat we in Rotterdam hebben geleerd, hebben we in Nijmegen toegepast. En wat we hier leren gaan we straks in Utrecht en Culemborg verbeteren. Dat blijft een continu proces.”

Foto boven: Door de werkplekken voor de verschillende werkzaamheden achter elkaar te plaatsen wordt ruimte bespaard en tijd gewonnen.

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3430 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

So proud to join the checkpoint team. Cheers from...

Wat een ontzettend leuke reactie Maretta! Fier om...

Wat leuk om te lezen dat de familie Van Essen en A...

Veel automobilisten hebben weinig behoefte aan dig...

Een onafhankelijk vakblad dat gemaakt wordt door specialisten pur sang met tientallen jaren ervaring.

Heeft u interessant nieuws voor onze redactie? Stuur uw bericht dan hier in: