Stellantis' nieuwe "Hurricane" I-6 debuteert als een krachtiger en efficiënter alternatief voor de langlopende Hemi V8 - The Fast Lane Car

2022-08-13 15:58:57 By : Mr. Eric wu

De merken Jeep, Ram en Dodge zullen de komende jaren nog steeds interne verbranding zien - maar de eerbiedwaardige Hemi is misschien onderwegMet al het gepraat over elektrische voertuigen en de verschuiving van de ontwikkeling van interne verbrandingsmotoren, is het zeker een verandering van tempo om een ​​gloednieuwe motor te zien verschijnen.En toch is dat precies wat we hier hebben, aangezien Stellantis eindelijk zijn geheel nieuwe Hurricane 3.0-liter inline-zes onthult.Het is de eerste clean-sheet-motor die de autofabrikant in een geruime tijd heeft gelanceerd, en het is bedoeld om V8-vermogensniveaus te bieden, terwijl ook de CO2-uitstoot aanzienlijk wordt verminderd en het brandstofverbruik wordt verbeterd.Dus, wat van de eerdere geruchten is waar, en wat is er veranderd ten opzichte van wat we dachten te weten?Head of Global Propulsion Micky Bly gaf een aanzienlijk inzicht in de nieuwe aandrijflijn van Stellantis, evenals de reden waarom het bedrijf deze in de eerste plaats ontwikkelde.Ingenieurs begonnen in 2019 aan dit ontwerp te werken, en de eerste GME-T6 (Global Medium Engine – Turbo 6) units zijn inderdaad in productie gegaan in de fabriek in Saltillo, Mexico in november 2021. Bly merkte op dat terwijl Stellantis vol draait snelheid vooruit in de richting van elektrische aandrijflijnen, vereisen de specifieke behoeften van hun klanten nog steeds een interne verbrandingsoplossing, althans op de korte termijn.Om aan die behoeften te voldoen, zal de 3,0-liter Hurricane inline-six later dit jaar in Stellantis-voertuigen arriveren, in twee standen.De 'SO'-motor (Standard Output) zal, volgens de officiële verklaring van het bedrijf, "meer dan 400 pk" en een koppel van 450 lb-ft leveren, volgens SAE-standaard J2723.Het bedrijf merkt op dat het de eenheid meer heeft geoptimaliseerd voor efficiëntie, met twee kleinere turboladers, een lagere maximale vuldruk (22 psi) en een hogere compressieverhouding van 10,4:1.De Hurricane SO-motor kan draaien op brandstof met een octaangehalte van 87, hoewel de autofabrikant premium aanbeveelt voor de best mogelijke cijfers.De 'HO' - of High Output - motor levert "meer dan 500 pk" en een koppel van meer dan 475 lb-ft.Deze versie maakt gebruik van grotere turboladers en geeft een hogere maximale boost (26 psi).Ingenieurs hebben deze krachtbron afgesteld voor prestaties en als zodanig de compressieverhouding verlaagd tot 9,5:1.De Hurricane HO vereist premium brandstof, terwijl het directe injectiesysteem van 350 bar (5.075 psi) gas levert aan elk van de zes cilinders via twee kettingaangedreven pompen (één op de SO-motor).Stellantis zegt dat beide motoren een brede, vlakke koppelcurve hebben tussen 2.850 tpm en de rode lijn.Op de SO-versie is de redline elektronisch beperkt tot 5.800 tpm, terwijl de HO-motor tot 6.100 tpm draait.In een poging om de productie op te schalen - Stellantis streeft ernaar om elk jaar tot 250.000 van deze motoren te bouwen in hun Saltillo North Engine Plant - hebben zowel de SO- als HO-versies van de Hurricane inline-six 96 gemeenschappelijke onderdelen.De verschillen tussen de twee motoren hebben voornamelijk betrekking op de veranderingen in vermogen of in toepassing.Onderdelen zoals turbochargers, intercoolers en enkele andere kleine wijzigingen zullen verschillen tussen de twee motoren.Beide versies van de 3,0-liter Hurricane inline-six maken gebruik van een lichtgewicht blok van gegoten aluminium met een diepe rok en stalen hoofdlagerkappen met kruisbouten.De motoren maken ook gebruik van een spuitgegoten aluminiumlegering, oliepijn en kop, evenals een verbrandingskamer met verlaagd dak (geen halfronde).De krukas en drijfstangen zijn van gesmeed staal, terwijl de zuigers zelf van een gesmeed aluminiumlegering zijn.Een opmerkelijke verandering met het nieuwe Hurricane-motorontwerp is de cilindercoating.In plaats van cilindervoeringen van gietijzer, gietstaal of gesmede legering, gebruikt de nieuwe motor van Stellantis 'Plasma Transfer Wire Arc' (of sproeiboring) technologie om elke cilinder te besproeien met een permanent gehechte coating.Het proces smelt een draad van een staallegering bij 2300 graden Celsius (4150 graden Fahrenheit) en spuit vervolgens microscopisch kleine deeltjes rechtstreeks op de cilinderwanden.Na uitgebreide duurzaamheidstests zegt Bly dat PTWA-coating een 10 keer betere slijtvastheid biedt, evenals een betere efficiëntie dankzij lagere wrijvingsverliezen voor de afzonderlijke zuigers.Deze motoren hebben een gemeenschappelijke boring en slag (3,31 x 3,54 inch of 84 x 90 mm), evenals een vergelijkbare cilinderafstand als de bestaande 2,0-liter viercilindermotor met turbocompressor van Stellantis, die momenteel wordt gebruikt in de Jeep Wrangler, Cherokee en Grand Cherokee 4xe.Over het geheel genomen zegt Stellantis dat de 3,0-liter inline-zes Hurricane op zichzelf 13-15% CO2-emissies van de langlevende 5,7-liter Hemi V8 van het bedrijf zal verminderen.Bovendien zal zelfs de SO-versie meer vermogen en koppel leveren, namelijk 133 pk per liter.De HO-motor van zijn kant kan volgens de voorlopige specificaties van de autofabrikant minstens 166 pk per liter aan.Het exacte aantal pk's en koppels is afhankelijk van de specifieke toepassing.Stellantis is van plan deze motor uit te rollen over zijn Noord-Amerikaanse merken, waarbij de meest waarschijnlijke kandidaten om deze motor als eerste te ontvangen de Ram 1500 en de Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer zijn.Woordvoerders van het bedrijf hebben niet bevestigd waar u de orkaan het eerst zult zien - die aankondigingen komen in de komende maanden.In de toekomst zal de Hurricane echter de platformvoertuigen 'STLA Large' en 'STLA Frame' aandrijven.Geen van beide versies van de Hurricane zal bij de lancering worden geëlektrificeerd.Beide versies van de Hurricane-motoren die later dit jaar de dealers zullen bereiken, hebben een start-stopfunctie voor de motor, wederom om het brandstofverbruik te verbeteren.Dat gezegd hebbende, hebben ingenieurs de motor ontworpen met het oog op elektrificatie, zodat hij HEV- of plug-in hybride toepassingen kan ondersteunen.Dat zal waarschijnlijk een rol gaan spelen naarmate de emissievoorschriften verder worden aangescherpt, maar het bijproduct daarvan zou in de loop van de tijd nog meer vermogen en koppel kunnen zijn.De orkaanonthulling van deze week is slechts het topje van de ijsberg en we zouden de komende maanden veel meer merkspecifieke informatie moeten hebben.Blijf op de hoogte van TFL Studios voor al die informatie zodra we die hebben.Dit artikel is ook geplaatst op TFLtruck.com.