2023 Toyota GR Corolla: Review, versieringen, specificaties, prijs, nieuwe interieurkenmerken, exterieurontwerp en specificaties |AutoBuzz

2022-05-21 19:26:32 By : Mr. Jeremiah .

De Toyota GR Yaris is waarschijnlijk de best presterende auto in jaren van het Japanse merk, maar het is verboden vrucht in de Verenigde Staten.Gelukkig is de GR Corolla eindelijk onthuld om Toyota-enthousiastelingen te sussen die ernstig zijn uitgehongerd door een hot hatchback-optie.De GR Corolla wordt geleverd met een 1,6-liter driecilinder turbomotor van 300 pk, de GR-Four vierwielaandrijving en een intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak.Toyota Gazoo Racing, dat zorgvuldig is aangescherpt op verschillende van de toonaangevende racecircuits van Japan met professionele coureurs aan het stuur, heeft al zijn race-geïnspireerde technische trucs gegooid naar de GR Corolla, een auto die de Honda Civic Type R nachtmerries wil bezorgen.Zie uitrustingsniveaus en configuraties:Bekijk alle versieringen en specificatiesDe releasedatum van de Toyota GR Corolla is later in 2022, hoewel dit specifiek van toepassing is op het Core-uitrustingsniveau.De limited-run Circuit Edition (die je echt wilt), komt uit in 2023 en is een exclusief model voor het lanceringsjaar.Voorlopig blijft de prijs van de Toyota GR Corolla uit 2023 onbekend.Op basis van alles wat we weten over de hete hatchback, verwachten we dat hij in de VS rond de $ 35.000 zal kosten.Tot de rivalen behoren de nieuwste Volkswagen Golf R en de aankomende Honda Civic Type R. De Golf R is ook verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak en begint bij $ 43.645.Hij is iets krachtiger dan de Toyota en is een premium keuze, maar we verwachten dat het pittige driepotige en speelse chassis van de GR Corolla nog leuker zal zijn.Hoe dicht bij de MSRP-dealerslijst de GR Corolla staat, is een heel ander verhaal.Dit is verreweg de meest agressieve interpretatie van de huidige Corolla die we hebben gezien.Vanuit elke hoek is het exterieur van de Toyota GR Corolla verfraaid met pittige accenten die zowel functioneel als opvallend zijn.Aan de voorkant is er een uniek GR-badged matrixrooster met luchtkanalen aan weerszijden.De Circuit Edition heeft een glanzend zwarte grille en geïntegreerde led-mistlampen, maar beide modellen hebben led-dagrijlichten.Bolvormige voor- en achterspatborden zijn moeilijk te missen, en de wielen zijn 18-inch gegoten lichtmetalen onderdelen met 15 smalle spaken.Aan de achterkant is het eerste element dat opvalt de driedubbele uitlaat met roestvrijstalen buizen.Het ontwerp verlaagt de uitlaatdruk en het geluid van buitenaf, en de driedelige uitlaatdemper met kleppen verhoogt de efficiëntie.Beide modellen hebben een achterbumperafdekking met functionele ventilatieopeningen, inclusief een glanzend zwarte afwerking voor de Circuit Edition.Het laatste model heeft ook een dak van koolstofvezel.Dit dak is gemaakt van een gesmede koolstofplaatvormmassa in plaats van een geweven type, waardoor het zwaartepunt verder wordt verlaagd.Dit zijn niet de obsessieve gewichtsbesparende keuzes die typisch worden geassocieerd met een auto met het Corolla-embleem.De kleuren van de Toyota GR Corolla zijn wit, zwart en Supersonic Red voor de Core-bekleding, terwijl de Circuit Edition zwart vervangt door Heavy Metal.Vergeleken met de basis Toyota Corolla Hatchback is de Toyota GR Corolla uit 2023 1,5 inch langer en 2,4 inch breder.De wielbasis van 103,9 inch is hetzelfde voor beide modellen, maar de unieke afmetingen van de Toyota GR Corolla omvatten een lengte van 173,5 inch, een breedte van 72,9 inch en een hoogte van 58,2 inch inclusief antenne.Het leeggewicht van de GR Corolla is 3.249 pond, 189 pond meer dan de Corolla Hatchback met voorwielaandrijving.Een van de hoogtepunten van de GR Yaris is zijn krachtige 1,6-liter driecilinder turbomotor die 261 pk produceert.De motor van de Toyota GR Corolla is dezelfde, maar hij is afgesteld om een ​​indrukwekkende 300 pk en een koppel van 273 lb-ft te leveren.Dat wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak overgebracht naar de GR-Four vierwielaandrijving.Het grotere vermogen van de G16E-GTS-motor is hier het resultaat van een betere uitlaatefficiëntie van de motor met een driedelige uitlaatdemper.Toyota heeft geen acceleratieclaims gemaakt, maar we weten dat de minder krachtige GR Yaris in ongeveer 5,5 seconden van 0-60 mph kan gaan, dus het extra vermogen en gewicht van de GR Corolla hatchback zou hem vergelijkbare of betere prestatiespecificaties moeten opleveren.Op dit moment blijven mpg-beoordelingen een mysterie.Het is op het circuit waar de GR Yaris echt uitblinkt en de GR Corolla heeft talloze wijzigingen ondergaan ten opzichte van de normale Corolla om hetzelfde te bereiken.Op basis van het GA-C-platform werd een bijzonder stijve carrosserie geconstrueerd voor de GR Corolla.Het AWD-systeem wordt geleverd met drie vermogensverdelingen voor/achter: 60:40 voor dagelijks rijden, 30:70 voor meer dynamische, boeiende eigenschappen op het circuit of 50:50 voor maximale stabiliteit.De Circuit Edition wordt bovendien geleverd met Torsen-sperdifferentiëlen voor en achter, wat een optie is op de Core-trim.Dit verbetert de prestaties en grip in bochten.Banden met een breed profiel versterken de op de bestuurder gerichte aantrekkingskracht van de GR Corolla nog verder;beide afwerkingen zijn standaard uitgerust met Michelin Pilot Sport 4-banden.Er is ook een krachtig remsysteem met tegenovergestelde, vaste schijfremmen.Vooraan zijn er 14 x 1.1-inch geventileerde rotors met sleuven.Net als het exterieur heeft Toyota Gazoo Racing voor dit GR-model een hele reeks wijzigingen doorgevoerd in de cabine van de reguliere Corolla.Het is niet verwonderlijk dat veel van deze veranderingen plaatsvinden in de buurt van de bestuurdersstoel.Een nieuwe GR full TFT-meter meet 12,3 inch en geeft informatie weer zoals turbodruk, de geselecteerde 4WD-modus en de versnellingsindicator.De schakelhendel heeft een kortere slag voor snellere worpen, en het analoge karakter van de auto wordt weerspiegeld in het gebruik van een mechanische parkeerrem met trekkracht.Een sportief GR-specifiek stuur is standaard op de Circuit Edition, die ook een "Morizo" gesigneerde pookknop binnenin krijgt.Het interieur van de Toyota GR Corolla wordt nog pittiger door de stoelen die zijn bekleed met Brin Naub-suède en synthetisch leer, met rode stiksels en rode mesh-inzetstukken voor de Circuit Edition.Deze stoelen zijn afgewerkt in stof met grijze stiksels voor de Core-bekleding.Beide varianten worden geleverd met een GR start/stop-knop, dubbele USB-oplaadpoorten en het Toyota Audio Multimedia-systeem met een 8-inch touchscreen.Een geluidssysteem met zes luidsprekers is standaard, maar de Circuit Edition voegt navigatie en acht JBL-luidsprekers toe.Ondanks zijn hyperfocus op prestaties, wordt de GR Corolla nog steeds geleverd met veiligheidsuitrusting zoals dynamische radar-cruisecontrol, een pre-collision-systeem en waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook.Wat de laadruimte van de Toyota GR Corolla betreft, heeft de fabrikant geen officiële cijfers vrijgegeven over het volume achter de tweede rij, maar we verwachten dat het dezelfde praktische ruimte zal zijn als zijn kleinere broers en zussen.Hopelijk zijn er daar haken voor boodschappentassen om te voorkomen dat items rondslingeren wanneer de mogelijkheden van de GR Corolla worden benut op een bochtige weg.Nu we het er toch over hebben, Toyota geeft kopers een gratis, eenjarig lidmaatschap van de National Auto Sport Association, "met een high-performance rij-evenement met deskundige instructie."Niet alleen zal de auto capabel zijn, maar kopers ook.De populairste concurrenten van de Toyota GR Corolla 2023: